I veckans avsnitt diskuterar vi sakliga skäl vid uppsägning och vid avsked. Det är många områden som behöver tas i beaktning för att kunna avsluta en anställning – oavsett om det gäller uppsägning eller avsked.
Vad är skillnaderna på uppsägning och avsked?
Det är viktigt att reda ut skillnaderna vad uppsägning på grund av personliga skäl och avsked betyder. Uppsägning på grund av personliga skäl betyder att det ska ha förekommit någon typ av brott mot anställningsavtalet eller någon form av misskötsamhet gentemot arbetsgivaren. Avsked betyder att arbetsgivaren har laga skäl att säga upp arbetstagaren på grund av grovt brott mot anställningsavtalet – och arbetstagaren blir skild från anställningen med omedelbar verkan.
Helhetsbedömning
Det är viktigt att göra en helhetsbedömning när det kommer till uppsägning och avsked. Frågor man som arbetsgivare behöver fråga sig själv är; Vad är det för misskötsamhet? Vad är det för verksamhet? Vad är det för tjänst som arbetstagaren har? Till exempel om arbetstagaren har en så kallad förtroendeställning eller en hög befattning – så påverkar det helhetsbedömningen.
Det finns en bred skala av misskötsamhet och det är svårt att säga att det alltid är grund för uppsägning och avsked vid en typ av misskötsamhet, då det har med omständigheterna att göra. Däremot är grova kriminaliserade brott som är riktade mot arbetsgivaren och påverkar arbetsgivaren tillräckligt mycket oftast grund för uppsägning/grund för avsked.
Ett avsnitt ni inte vill missa
Det är ett intresseväckande och informativt avsnitt där vi berör ämnet och diskuterar; grovt brott mot anställningsavtalet, misskötsamhet, förtroendeskada, ekonomiskskada, moraliska aspekter – och om man arbetar offentligt eller privat. Ett avsnitt ni inte vill missa.
Behöver du hjälp med uppsägning och avsked eller kompletterande kompetens om arbetsrätt till ditt befintliga HR-team? Vi skräddarsyr alltid en lösning efter behov.
Läs mer om hur vi jobbar här eller ring oss på 08 – 400 261 88 så bokar vi upp ett möte att lyssna in era behov.
Om Sweden HR group
Sweden HR group är ett konsultföretag som erbjuder den mest flexibla och moderna lösningen på alla era organisations och HR-relaterade områden, från strategi till praktiskt genomförande.
Vi skräddarsyr upplägg efter ert unika behov och har flexibiliteten att snabbt kunna skala upp eller ner i tid när behoven ändras.
Vi arbetar i team vilket ger våra kunder funktionen av en hel HR-avdelning – oavsett uppdragets storlek.
Vår breda kompetens och långa erfarenhet (från linjen och som konsulter) säkrar att vi alltid har fokus på affärsnyttan av det vi levererar. Hos oss får våra kunder helt enkelt den mest flexibla och moderna HR-lösningen. Vi kallar det framtidens HR.