I veckans avsnitt diskuterar vi sakliga skäl vid uppsägning och vid avsked. Det är många områden som behöver tas i beaktning för att kunna avsluta en anställning – oavsett om det gäller uppsägning eller avsked.

Vad är skillnaderna på uppsägning och avsked?

För det första är det viktigt att reda ut skillnaderna vad uppsägning på grund av personliga skäl och avsked betyder. Uppsägning på grund av personliga skäl betyder att det ska ha förekommit någon typ av brott mot anställningsavtalet eller någon form av misskötsamhet gentemot arbetsgivaren. Å andra sidan betyder avsked att arbetsgivaren har laga skäl att säga upp arbetstagaren på grund av grovt brott mot anställningsavtalet. Därmed blir arbetstagaren skild från anställningen med omedelbar verkan.

Helhetsbedömning

När det kommer till uppsägning och avsked är det avgörande att göra en helhetsbedömning. Därför behöver arbetsgivaren ställa sig flera frågor: Vad är det för misskötsamhet? Vad är det för verksamhet? Vad är det för tjänst som arbetstagaren har? Till exempel om arbetstagaren har en så kallad förtroendeställning eller en hög befattning – så påverkar det helhetsbedömningen.

Vidare finns det en bred skala av misskötsamhet och det är svårt att säga att det alltid är grund för uppsägning och avsked vid en typ av misskötsamhet, då det har med omständigheterna att göra. Dock är grova kriminaliserade brott som är riktade mot arbetsgivaren och påverkar arbetsgivaren tillräckligt mycket oftast grund för uppsägning/grund för avsked.

Ett avsnitt ni inte vill missa

Sammanfattningsvis är detta avsnitt ett intresseväckande och informativt där vi berör ämnet och diskuterar; grovt brott mot anställningsavtalet, misskötsamhet, förtroendeskada, ekonomiskskada, moraliska aspekter. Dessutom berör vi skillnaderna mellan att arbeta inom offentlig och privat sektor. Med andra ord – detta är ett avsnitt ni absolut inte vill missa!

Behöver du hjälp med uppsägning och avsked eller kompletterande kompetens om arbetsrätt till ditt befintliga HR-team? Vi skräddarsyr alltid en lösning efter behov.

Läs mer om hur vi jobbar här eller ring oss på 08-30 80 03 så bokar vi upp ett möte att lyssna in era behov.

Om Sweden HR group

Sweden HR group är ett konsultbolag specialiserad på HR & People Management. Resultatet av vår leverans är alltid en förflyttning där affären står i ständig fokus. Genom projekt och löpande leverans, utvecklar vi och stärker allt från ledare och medarbetare, till processer, strukturer och kompetenser.

Vi skräddarsyr vårt tillvägagångssätt efter dina unika behov och affärsfas och har flexibiliteten att snabbt skala upp eller ner när det behövs.

Vi arbetar i team, vilket ger våra kunder fördelarna med att ha en hel HR-avdelning till sitt förfogande – oavsett uppdragets storlek. Vår omfattande expertis och erfarenhet säkerställer att vi alltid fokuserar på affärsnyttan av de tjänster vi levererar.

Som kund hos oss får du en stärkt organisation.