När medarbetare tar semester finns det flera aspekter som arbetsgivare behöver ha koll på, särskilt när oväntade situationer uppstår. Kan föräldrar vabba under semestern? Kan du som chef kräva att medarbetare är tillgängliga under sin ledighet? Här går vi igenom vad du behöver veta.

sweden hr group karriär

Semester är tid för vila och återhämtning

Många medarbetare väljer själva att vara tillgängliga under semestern för att hålla sig uppdaterade eller hjälpa kollegor. Det är deras eget val. Men vad gäller om du som arbetsgivare kräver att medarbetaren ska hålla sig uppdaterad?

Syftet med semesterlagen är att medarbetaren ska få vila och återhämtning. Med detta som bakgrund ska du som arbetsgivare inte kräva att dina medarbetare tar med sig jobbtelefonen eller kollar sin mail under semestern. Medarbetaren ska inte behöva ha beredskap eller jour under pågående semester. Medarbetaren har rätt till fullständig ledighet och behöver inte vara tillgänglig under sin semesterperiod.

Som arbetsgivare har du ingen rätt att kräva att medarbetarna ska vara tillgängliga under semestern.

Medarbetare kan avbryta ledighet vid sjukdom

Om en medarbetare eller dennes barn blir sjuk under semestern kan medarbetaren avbryta sin ledighet och spara de kvarvarande semesterdagarna till senare. För att detta ska vara giltigt kan medarbetaren behöva lämna ett läkarintyg som styrker sjukdomen och att villkoren för sjukpenning är uppfyllda. Det är viktigt att medarbetaren så snart som möjligt anmäler sjukdomen till dig som arbetsgivare, enligt de rutiner som gäller på just er arbetsplats. Samma regler gäller om medarbetarens barn blir sjukt, i sådana fall byts semesterdagar mot vård av barn (VAB) och tillfällig föräldrapenning.

Tips!

Det är extra viktigt att ni som arbetsgivare har koll på lönespecifikationen och att allt registreras korrekt i ert lönesystem. Detta sparar tid vid eventuell rättning av löner och säkerställer att allt stämmer. Vi rekommenderar alltid att ni har flera led i att godkänna lönespecifikationerna.

Dåligt väder påverkar inte semesterplanerna

När semestern väl är godkänd gäller den perioden, oavsett väderförhållanden. Medarbetaren kan inte ändra sin semester på grund av dåligt väder. Dock kan medarbetaren alltid ta upp en diskussion med sin chef om möjligheten att planera om semestern utifrån verksamhetens behov och situation. Semestern kan planeras om, om båda parter är överens, men det är alltid arbetsgivaren som fattar det slutgiltiga beslutet.

Arbetsgivaren kan återkalla medarbetare under semestern

Under vissa exceptionella omständigheter, som vid allvarliga och oförutsedda händelser som påverkar hela företaget, kan arbetsgivaren beordra en eller flera medarbetare att avbryta sin semester och återgå till arbetet.

Behöver du HR-stöd?

Behöver du som arbetsgivare hjälp med ett semesterärende eller HR-stöd under semestern? Välkommen att kontakta oss på Sweden HR group.

    Om Sweden HR group

    Sweden HR group är en konsultbyrå specialiserad på HR/People & Culture. Resultatet av vår leverans är alltid en förflyttning där affären står i ständig fokus. Genom projekt och löpande leverans, utvecklar vi och stärker allt från ledare och medarbetare, till processer, strukturer och kompetenser.

    Vi skräddarsyr vårt tillvägagångssätt efter dina unika behov och affärsfas och har flexibiliteten att snabbt skala upp eller ner när det behövs.

    Vi arbetar i team, vilket ger våra kunder fördelarna med att ha en hel HR/People & Culture-avdelning till sitt förfogande – oavsett uppdragets storlek. Vår omfattande expertis och erfarenhet säkerställer att vi alltid fokuserar på affärsnyttan av de tjänster vi levererar.

    Som kund hos oss får du en stärkt organisation.