Arbetsmiljö är en av de viktigaste frågorna för företag idag. Både för att uppfylla lagkrav och för att skapa en hållbar arbetsplats där medarbetare trivs och utvecklas. Den digitala arbetsmiljön, där allt fler arbetar hemifrån, innebär dessutom ett ökat ansvar för chefer att ha koll på vad som gäller. Men vem ansvarar för arbetsmiljön egentligen? Är det HR, chefen, skyddsombudet eller alltid arbetsgivaren?

 

Det korta svaret är att arbetsgivaren bär alltid det yttersta arbetsmiljöansvaret.

John Björklöf Werner och Filip Sonesson

Arbetsmiljöansvar enligt arbetsmiljölagen

Arbetsmiljölagen (AML) är tydlig. Arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är säker och hälsosam. Det innebär att arbetsgivaren måste undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, åtgärda problem och följa upp insatserna.

Det här är grunden i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).

Även om arbetsgivaren kan delegera arbetsuppgifter inom arbetsmiljöarbetet till chefer, kan det juridiska ansvaret aldrig delegeras bort. Arbetsmiljöansvaret ligger alltid kvar hos arbetsgivaren. Därför är det också avgörande att arbetsgivaren har insyn i och följer upp det arbete som cheferna genomför, för att säkerställa att insatserna verkligen får effekt.

Vanliga missförstånd om arbetsmiljöansvar

Trots en tydlig lagstiftning möter vi ofta arbetsgivare som är osäkra på ansvarsfrågan eller inte är insatta i vad som gäller. Några vanliga missuppfattningar är:

  • Många tror att HR ansvarar för arbetsmiljön. Här är svaret att HR kan ge stöd och vägledning, men det formella ansvaret ligger alltid hos arbetsgivaren.
  • En del tror att skyddsombudet har ansvaret. Det är rätt att skyddsombudet ska samverka och bidra till en säker arbetsmiljö, men skyddsombudet bär inte ansvaret för helheten.
  • Vissa tror att en arbetsmiljörond per år räcker. Detta stämmer inte! Arbetsmiljöarbetet är kontinuerligt och ska ske löpande enligt Systematiskt Arbetsmiljöarbete (SAM).

När arbetsmiljöansvaret inte är tydligt finns en risk att viktiga frågor faller mellan stolarna vilket kan få både arbetsrättsliga konsekvenser och skapa oro hos medarbetarna. Vi rekommenderar därför alltid att göra arbetsmiljöfrågan till en prioriterad fråga i organisationen.

Så lyckas arbetsgivare med arbetsmiljöarbetet

För att leva upp till arbetsmiljölagen och skapa en hållbar arbetsplats krävs ett aktivt och systematiskt arbetsmiljöarbete. Ett välfungerande arbetsmiljöarbete stärker både hälsa, engagemang och produktivitet.

Konsulterna tipsar!

Vi bad våra kompetenta HR-konsulter på Sweden HR Group att dela sina bästa tips för arbetsgivare som vill lyckas med arbetsmiljöverket.

  • Gör arbetsmiljö till en ledningsfråga
    Vi brukar påpeka för de arbetsgivare vi arbetar med att ett hälsofrämjande perspektiv kan skapa direkt affärsnytta och därför bör det vara en ledningsfråga. Arbetsmiljöarbete handlar inte bara om att förebygga risker och uppfylla lagkrav. Att arbeta framåtriktat och hälsofrämjande innebär att skapa förutsättningar för välmående, vilket i sin tur driver prestation och prestation driver resultat. Det kan fungera som en vägledning för arbetsgivare att varje insats i arbetsmiljön bör både främja hälsa och samtidigt bidra till verksamhetens mål.
  • Tydliggör roller och ansvar
    För att chefer ska kunna ta sitt ansvar på ett effektivt sätt är det avgörande att deras roller och mandat är tydligt definierade. Säkerställ att cheferna inte bara har formellt ansvar, utan också tillräcklig kunskap, resurser och befogenheter för att fatta beslut och driva utveckling inom sitt område. Utan klarhet kring vad som förväntas och vilket mandat som medföljer rollen blir det svårt för chefer att agera proaktivt och ta fullt ansvar.
  • Utbilda chefer
    För att lyckas krävs det att arbetsgivare ger chefer rätt förutsättningar att driva arbetsmiljöarbetet både på kontoret och i den digitala arbetsmiljön. Det innebär utbildning, resurser och systematiska uppföljningar så att cheferna kan ta sitt ansvar i praktiken. Oavsett om medarbetarna arbetar på plats eller hemifrån.
  • Arbeta proaktivt
    Många arbetsgivare börjar aktivt arbeta med arbetsmiljön när väl något händer, men här blir det viktigt att identifiera risker innan de leder till olyckor eller ohälsa, och därmed arbeta proaktivt i stället för reaktivt. Här blir det systematiska arbetsmiljöarbetet som även är lagkrav viktigt. Så vänta inte tills problemen uppstår, utan börja identifiera riskerna redan idag
  • Följ upp och utvärdera
    Vårt sista tips är att kontinuerligt mäta och utvärdera effekterna av de insatser som genomförts. Det viktigaste är inte att bocka av rutiner eller följa regler för sakens skull, utan att insatserna faktiskt leder till resultat. Har arbetsmiljön förbättrats? Har sjukfrånvaron minskat? Har prestation och engagemang ökat? Genom att följa upp och analysera dessa indikatorer blir det möjligt att se vad som fungerar, vad som behöver justeras och framför allt säkerställa att arbetsmiljöarbetet skapar verklig nytta för både medarbetare och verksamhet. Och glöm ej heller att följa upp chefernas arbetsmiljö.

Slutsats – arbetsgivarens ansvar är tydligt

Arbetsmiljöansvaret ligger alltid hos arbetsgivaren. Genom ett aktivt, förebyggande och systematiskt arbetsmiljöarbete kan arbetsgivare inte bara leva upp till arbetsmiljölagen, utan också skapa en attraktiv arbetsplats där medarbetare vill stanna och utvecklas.

Publicerad: 2025-08-29

Behöver ni stöd i ert arbetsmiljöarbete?

Kontakta oss på Sweden HR Group och boka ett möte. Vi kan hjälpa er att ta fram arbetsmiljöpolicy och rutiner för att det systematiska arbetsmiljöarbetet kan efterlevas på bästa sätt i er organisation.

Läs mer från Sweden HR group

Kontakta oss för vidare dialog