Att IT, tech, AI, VR och Machine Learning kommer in i fler och fler branscher och i olika roller är ingen nyhet. Tittar vi tillbaka på de senaste 10-20 åren har utvecklingen inom tech & IT gått oerhört snabbt och det är områden som ständigt utvecklas. Detta kan kännas överrumplande och teknikens framfart kan kännas hotande för många. Men hur ser det ut för oss HR-personer? Hur kan vi anpassa oss efter den snabba tekniska utvecklingen?

Det är näst intill omöjligt att ignorera och undvika den digitala utvecklingen, utan det gäller att omfamna att den redan har kommit och att den kommer fortsätta under många år framöver. Precis som när internet eller den första datorn kom, så uppdagades samma känsla som många känner idag. Med det i backspegeln kan vi se att många processer och arbetssätt har förbättrats och förenklats för oss människor, och att tekniken kan fylla i där vi själva brister.

Exempelvis hade vi på Sweden HR Group i förra veckan besök av intervjuroboten Tengai.

Idén bakom Tengai var att använda en robot för att minimera rekryterarens såväl som chefers förutfattade meningar om kandidaten, och istället enbart se kandidaten för dess kompetens. Människorna i rekryteringsprocessen får alltså enbart svar från intervjun, vet inget om kandidaten och kan därför bedöma svaren som kandidaten givit på ett fördomsfritt sätt. Detta är ett ultimat användningsområde där tekniken fyller i där vi brister.

Den allt smartare teknologin innebär att företag i fler och fler branscher kommer att behöva kritisk teknisk kompetens för att lyckas hålla sig i framkant. Därmed kommer många företag som idag kanske inte är direkt teknikföretag att behöva anpassa sina verksamheter efter IT och tech.

När det blir fler och fler implementationer av teknik som både direkt och indirekt kan påverka ens egen verksamhet såväl som HR-funktionen så kan man ställa sig frågan vad HR:s roll blir?

Har du någon fråga som rör HR & tech? 
Kontakta oss här!

Revisions- och rådgivningsföretaget KPMG gjorde en undersökning kring vilka krav HR har på sig i dessa tider, och lyfte 6 primära aspekter som man bör fokusera på för att ligga i framkant gällande HR & Tech:

  • Omstrukturera HR-funktionen. Inledningsvis är det viktigt att HR-funktionen börjar använda tekniker så som Artificiell Intelligens och analys av data, för att lyfta viktig information om verksamheten. I sin tur kan HR få insikt med hjälp av dess verktyg om vad som fungerar bra eller mindre bra i organisationen och därmed bli vassare på att identifiera förbättringsområden.
  • Utveckla medarbetarna. Att medarbetare utvecklas och utbildas blir för företag, och därmed HR, väldigt viktigt. Det gäller att försäkra sig om att medarbetarna har relevant och uppdaterad kunskap. När de kan utvecklas i sin roll ökar sannolikheten att de stannar i organisationen och kan bidra långsiktigt till den.
  • Få en ännu djupare förståelse för medarbetares förmågor, styrkor, mål och syfte. Detta för att kunna skapa en bättre och skräddarsydd medarbetarupplevelse. Det kan handla om att skräddarsy och anpassa utbildningssatsningar såväl som motiverande förmåner.
  • Förbereda sig för att AI kommer att implementeras med mänsklig arbetskraft – Så som Tengai! Tänk er att detta kommer att hända i ännu större utsträckning och var förberedda på hur det kan påverka er organisation.
  • Värdera medarbetare som era kunder. Detta blir särskilt viktigt nu när digitaliseringen bidrar till att världen krymper. Du vill säkerställa att dina nuvarande medarbetare, såväl som dina före detta medarbetare, har goda upplevelser från ditt företag.
  • Bli mer bekväm med nya teknologier. Om HR ska facilitera förändringar och om HR ska positionera sig som en ledande röst i hur arbetsplatser utvecklas, måste även HR kunna vara bekväm med att implementera nya teknologier.

Lena Bjurnér, från Sveriges HR Förening, talade bland annat om HR och Artificiell Intelligens på mässan Personal & Chef i Stockholm den 19 februari och sade då att HR måste sätta sig i framsätet när det kommer till teknik för att kunna fortsätta utveckla företag och dess individer – vilket vi på Sweden HR Group helt klart håller med om.

 

Publicerad: 2020-02-27