Nu är det inte långt kvar, oj vad vi längtar till post-corona-land! Det är väldigt kittlande att jämföra kommande post-corona med det ”glada 20-talet”, en period efter ett antal hemska krigsår och spanska sjukan, som andades livsglädje, optimism och välstånd. Människor ville känna sig levande igen, vilket präglade bland annat ekonomin, kulturen och musiken. Jazzen, art deco design i djärva färger med stora kontraster fick sitt genombrott och även ett nytt kvinnligt mode skapades i takt med att fler kom ut på arbetsmarknaden. Ur kris kommer innovation. Känns det igen?

Vi ser många tecken på denna kommande utveckling i post-corona-land, inte minst på börsen där den pågående festen spås fortsätta, trots hög smittspridning. Den negativa effekten på ekonomin är inte längre densamma. Magdalena Andersson pratade igår om en stark ekonomisk återhämtning och att tillväxten förväntas ta rejäl fart under hösten. Även om vi inte går tillbaka till exakt så som det var förut, så kommer troligen flera av dagens hårt drabbade branscher, uppleva en vändning snart – då bland annat suget efter konsumtion och social interaktion ökar.

Så, hur rustar vi oss? Det är hög tid att sätta en post-corona strategi!

Fler och fler företag förbereder sig på omstart och/eller uppstart i post-corona land och i denna förberedelse för det nya normala – växer ett antal spår fram som behöver hanteras på nya sätt:

  • Gig-ekonomins acceleration och effekter på hur vi organiserar arbete. Det blir fokus på kompetens före anställningstid – lojalitet och engagemang sitter i hjärtat inte i ett anställningsavtal.
  • Distansarbete och arbetsmiljöansvar. Ansvaret är fortsatt arbetsgivarens, men hur långt går det ansvaret i praktiken – och hur hanterar vi giggare?
  • Hybridledarskap – ledare har att hantera en kombo av medarbetare och team som jobbar från kontoret och/eller hemma, samt även giggare/egenanställda.
  • Tillit och empati kontra kontroll blir viktiga ledaregenskaper i post-corona land.

Har ni redan en post-corona strategi? Om inte – här kommer ett par frågeställningar som ni i ledningen kan behöva jobba igenom tillsammans för att rita er nya karta. Det är lätt att dras med och lägga för stor vikt på hur andra gör – jag föreslår att ni istället börjar på er egen hemmaplan och gräver där ni står!

  • Vad har fungerat bra? Vad har fungerat mindre bra?
  • Hur mår vår business – hur mår våra medarbetare?
  • Hur har våra ledare klarat distansledarskapet och hur kan vi förbereda dem för det kommande hybridledarskapet?
  • Hur är det med vår kultur – har vi klarat att upprätthålla den?
  • Vad är viktigt för verksamheten och businessen framåt?
  • Är det viktigt att vi ses IRL – varför?
  • Hur behöver den fysiska arbetsplatsen se ut – både den som till viss del blir kvar hemma och den som vi kommer att återkomma till utanför hemmet?
  • Vilken modell är bäst för vår verksamhet och vår business?
  • Hur ska vi organisera vårt arbete/verksamhet? Med anställda – giggare – egenanställda – eller en blandning?

Det går fort nu. Vänta inte tills post-corona knackar på dörren. Var beredda!

Vill du outsourca din HR-funktion, anlita en interim HR eller behöver du stöd i ett projekt? Vi skräddarsyr alltid en lösning efter behov. 

Läs mer om hur vi jobbar här eller ring oss på 08 – 400 261 88 så bokar vi upp ett möte att lyssna in era behov.

Sweden HR group är ett konsultföretag som erbjuder den mest flexibla och moderna lösningen på alla era organisations och HR-relaterade områden, från strategi till praktiskt genomförande.

Vi skräddarsyr upplägg efter ert unika behov och har flexibiliteten att snabbt kunna skala upp eller ner i tid när behoven ändras.

Vi arbetar i team vilket ger våra kunder funktionen av en hel HR-avdelning – oavsett uppdragets storlek.

Vår breda kompetens och långa erfarenhet (från linjen och som konsulter) säkrar att vi alltid har fokus på affärsnyttan av det vi levererar. Hos oss får våra kunder helt enkelt den mest flexibla och moderna HR-lösningen. Vi kallar det framtidens HR.