Aktuellt

HR Bits Weekly del 5 – Hur formar vi vårt EVP?

november 8, 2017

Hur ska ni forma arbetsgivarerbjudandet för att passa just ert företag? Det är onsdag och avsnitt 5 på vår crash course HR Bits Weekly i hur vi kan bli en mer attraktiv arbetsgivare.

Sweden HR group hjälper skolan att bli en mer attraktiv arbetsgivare

oktober 26, 2017

Givet den stora lärarbristen vi har idag hur gör vi för att locka till oss fler lärare och framförallt, hur gör vi för att locka till oss rätt lärare till just vår skola?

Den 31 oktober kliver vår Cecilia upp på SETT SYDs scen och föreläser för ett stort gäng skolledare i hur man skolan kan jobba med att bli en mer attraktiv arbetsgivare.

Föreläsningen riktar sig till alla skolledare och erbjuds i Styrning och ledningsspåret på SETT SYD den 31 oktober.

Sweden HR group föreläser på Kompetensveckan på temat attraktiva arbetsgivare

oktober 23, 2017

Hur definierar vi ett önskvärt, genuint och attraktivt arbetsgivarerbjudande i syfte att lättare locka till oss och behålla rätt personer som tar oss mot våra mål?

I år föreläser vår Cecilia Nyblom på kompetensveckan i hur vi kan bli en mer attraktiva arbetsgivare.

Kompetensveckan är en vecka fullspäckad med bland annat HR, Digital transformation, Ledarskap mm. Anmäl dig nu så hoppas vi att vi ses den 14e november!

Till anmälan

Sweden HR group växer och är på jakt efter ny kollega!

september 26, 2017

Vi ska bli fler och söker nu ytterligare en HR-konsult till vårt team för anställning. Vi söker dig som tycker om att arbeta personligt, enkelt och affärsnära – precis som vi!

Hos oss kommer du att driva organisationsutveckling tillsammans med ledningen på företag och organisationer i alla branscher, alltid med utgångspunkt från företagets verksamhet och dess affärsmål.

Är du en engagerad och lösningsorienterad HR-expert som har arbetat som HR-chef, HR-direktör eller senior HR Business Partner i minst 10 år? Då tycker vi att du ska läsa vidare!

Till ansökan

Lär dig koppla organisationskulturen till verksamhetsstrategin

september 4, 2017

Än en gång ska vi i samarbete med Sveriges HR förening föreläsa på temat organisationskultur och hur man kan koppla detta till verksamhetens strategi

Vill du få verktygen att driva en framgångsrik organisation med hjälp av kulturen?

Få en djupare, praktisk förståelse för hur en organisationskultur uppstår och vad du kan göra för att stärka en positiv kultur och motverka en negativ kultur – tillsammans med Cecilia i oktober!

Läs mer och anmäl dig här

Cecilia håller i ännu en 3-dagars utbildning i Talent Management

september 1, 2017

Vår Cecilia har precis avrundat ännu en utbildning i Talent Management hos FEI.

Under kursen fick deltagarna konkreta verktyg och modeller för att kunna attrahera och behålla rätt medarbetare. Kursen avslutades med ett praktiskt case på temat affärsnära Talent Management-strategi – för att knyta samman allt de hade lärt sig.

Deltagarna var otroligt engagerade och bestod av både nuvarande och blivande HR chefer – ett riktigt vasst gäng som vi tror att vi kommer få se mer av framöver!

Nina om att jobba som konsult hos Sweden HR group

augusti 22, 2017

Vi tackar vår Nina Mattsson som nu avrundar det 1,5 åriga uppdraget som HR-konsult hos vår coola kund, barnklädesföretaget Mini Rodini. Nya utmaningar står för dörren.

Vad är det främsta du tar med dig från uppdraget?
– Jag tar med mig en mycket varm känsla, dels av alla fina människor som jobbar på Mini Rodini men också för vad vi lyckats åstadkomma på dessa 1,5 år. Det är ett helt annat bolag strukturellt och organisatoriskt, men med samma fina värdegrund och bra människor.

Vad är det roligaste med att vara konsult?
– Det är just förmånen att få komma in i olika bolag och uppleva att en är med och bidrar/skapar värde till organisationen. Det är oerhört stimulerande och lärorikt för egen del.

Hur är det att jobba med oss på Sweden HR group?
– Finns bara ett ord: FANTASTISKT 🙂 Ni är grymma och tar er alltid tid när det behövs.

Jag vill jobba som konsult

Missa inte höstens utbildningar!

juli 1, 2017

Vi på Sweden HR group brinner för att utbilda. Det gör vi dels ute hos våra kunder men också tillsammans med våra samarbetspartners. I höst hittar du oss på följande utbildningar:

Nanette Brink avrundar sin Sverigeturné med Sveriges HR förening och drar igång en ny utbildning

juni 9, 2017

Vår Nanette har under våren föreläst om organisationskultur med Sveriges HR förening runt om i Sverige. Det var fullsatta lokaler och många som efterfrågade en längre och mer djupgående föreläsning med Nanette inom organisationskultur. Därför har vi nu tagit fram en utbildning baserat på just detta, än en gång i samarbete med Sveriges HR förening.

Vill du få verktygen att driva en framgångsrik organisation med hjälp av kulturen? Få en djupare, praktisk förståelse för hur en organisationskultur uppstår och vad du kan göra för att stärka en positiv kultur och motverka en negativ kultur?

Lär dig att koppla organisationskulturen till verksamhetsstrategin tillsammans med Nanette i september

Läs mer och anmäl dig här

 

Cecilia Nyblom om framtidens rekrytering

maj 17, 2017

Cecilia Nyblom i media – om framtidens rekrytering och hur vi som företag kan organisera och anpassa oss till framtidens utmaningar och möjligheter.

”Företag som endast anställer tillsvidare och som har en modell som innebär att en anställd behöver stanna flera år för att det ska bli lönsamt kommer få det tufft. Jag tror  att vi behöver tänka större och jobba mer flexibelt.”

Läs hela artikeln i Alla Bolags nylansering ”Affärskoll”.

Läs artikeln här

Sweden HR group söker en driven HRBP för anställning

april 20, 2017

Vi är just nu på jakt efter en driven HR Business Partner som tycker om att arbeta personligt, enkelt och affärsnära. Precis som vi!

Hos oss är du del av ett team, där du får eget ansvar för ett par kunder/chefer som du stöttar i HR operativa frågor – ibland på plats hos dem och ibland från vårt kontor.

Har du ett konsultativt förhållningssätt och är duktig på att skapa goda relationer? Då tycker vi att du borde läsa vidare!

Läs annonsen här

Sweden HR group förstärker teamet inom HR Strategy – möt Ingela Wedar

april 11, 2017

Vi utökar vårt team med ytterligare en HR-expert inom affärsområdet HR Strategy. Ingela Wedar börjar som Partner och Senior Consultant hos oss på Sweden HR group – varmt välkommen Ingela!

Ingela kommer närmast kommer från Sanofi, ett av världens största läkemedelsföretag, där hon var HR Direktör för Norden och Baltikum i 4,5 år. Innan dess arbetade Ingela i 15 år inom olika ledande HR-befattningar i IT-industrin samt som HR/Organisationskonsult.

Det Ingela riktigt går igång på är att göra företagets/verksamhetens övergripande strategi tongivande för HRs agenda – vilket oftast leder till organisationsutveckling och förändringsledning.

Så här beskriver Ingela själv varför hon valde att börja jobba med HR:

Läs mer

 Mitt intresse för HR vaknade när jag som ung produktchef i den medicinsktekniska branschen såg en absolut koppling mellan försäljningssiffrorna som de distributörer hade som fått ordentlig utbildning av vår produkt, jämfört med de distributörer som ännu inte fått utbildningen. Sambandet var linjärt, eller som jag senare lärde mig uttrycka som: kompetensutveckling har en direkt påverkan på affärsresultatet”.

Varför just Sweden HR group Ingela?

Sweden HR group och jag hade haft koll på varandra en längre tid och när möjligheten dök upp att få bli en del av detta starka team av HR experter nappade jag direkt. Jag vill ha möjlighet att göra påtaglig skillnad för kunden i frågor som ligger mig varmt om hjärtat och det känner jag att jag har på Sweden HR group!

I framtiden tror Ingela att HRs roll kommer att förändras betydligt. I takt med att organisationer alltmer behöver vara flexibla och konstant beredda på förändring så behöver mycket av den traditionella HR-kompetensen att finnas hos linjecheferna. Dagens framgångsrika ledare behöver vara åtminstone lika erfarna och kompetenta inom förändringsledning och kommunikation som inom traditionell företagsstyrning och uppföljning av nyckeltal. HRs roll, som jag ser det, blir att säkerställa denna kompetensöverföring samtidigt som vi vågar fundera över hur vi som funktion och sann Business Partner bidrar med mest värde i framtiden.

Digitaliseringen är ett annat område som alltmer påverkar organisationskulturen.

”När jag tittar på hur viktigt mina egna tonårstjejer bedömer att det är att ”ha dagar på Snapchat” (dvs att ha en obruten kedja av daglig kontakt/interaktion i applikationen Snapchat) med de viktigaste personerna runt omkring dem så undrar jag hur det kommer att påverka deras syn på ett närvarande ledarskap när de ska ut i yrkeslivet om ett par år. Hur många av dagens chefer/ledare inser vikten av att ”ha dagar på Snapchat” med sina teammedlemmar?”

Ingela på Linkedin

Nyfiken på Päivi Hemming – Chief Operating Officer Civil Rights Defenders

februari 14, 2017

Sweden HR group möter Päivi Hemming som jobbar som COO på Civil Rights Defenders, en organisation med syfte att verka i hela världen för att försvara mänskliga rättigheter.

Läs mer

Vad är Civil Rights Defenders?

Vi är en oberoende organisation (politisk, religiös etc.), som startade 1982 med syfte att försvara mänskliga rättigheter och fokusera på medborgerliga/politiska rättigheter. Vårt huvudkontor finns i Stockholm och vi verkar i hela världen i samarbete med olika länders människorättsförsvarare. En människorättsförsvarare är en person som med fredliga metoder främjar och skyddar de mänskliga rättigheterna. Vi arbetar främst via etablerade, lokala människorättsorganisationer. Vi stärker lokala människorättsaktivister med kunskap, träning och stöd. Vi övervakar statliga myndigheter, vi kräver rättvisa och upprättelse och vi informerar människor om deras rättigheter samt driver påverkansarbete mot beslutsfattare.

Vår verksamhet finansieras med statliga medel såsom SIDA, via företag, stiftelser, fonder och privata givare.

Vad gör en Chief Operating Officer?

Förutom min strategiska roll i ledningsgruppen har jag ett övergripande operativt ansvar för verksamheten, säkerställer att processer, system och bemanning fungerar som det ska – så att vi blir ett starkt stöd för de som jobbar ute ”på fältet”. Jag skapar förutsättningar för en effektivare organisation helt enkelt.

Du har en lång karriär som HR direktör bakom dig – på vilket sätt är den erfarenheten till hjälp i rollen som COO?

I mitt tidigare liv som HR direktör såg jag alltid till att inte låta mig ”boxas in” i en HR roll som fungerar som en enskild ö i organisationen. Jag har alltid använt min nyfikenhet och brinnande intresse för hur organisationer fungerar i sin helhet. Detta har inneburit att jag har haft ansvarsområden som kanske inte alltid traditionellt uppfattas som HR-arbete. Jag har alltid vågat utmana organisationer och befintliga strukturer där jag har jobbat. Med tiden har jag samlat på mig en kunskapsbank som sträcker sig utanför den traditionella HR-rollen. Rollen som jag har idag som COO är den första som titelmässigt har lyft mig utanför den ibland så trånga HR-boxen. Vem vet – kanske nästa steg blir en VD-roll :).

Vad är dina 5 bästa tips till HR-chefer/HR-direktörer som vill göra karriär genom att ta sig an andra seniora befattningar i en organisation?

  1. Våga kliva utanför HR-boxen! Man måste våga (och vilja såklart) att använda sin HR-position till att jobba över hela organisationen. Med ökad kunskap och kompetens kommer också nya möjligheter till andra roller.
  2. De nya möjligheterna kommer sällan av sig själv, du behöver också låta din omgivning veta vad du kan bidra med. Du behöver sälja in dig själv.
  3. Var ödmjuk och lär av de som redan är där du vill vara.
  4. Se inte de olika karriärstegen bara som medel att ta dig dit du vill. Känn passion för varje steg och bli mästare där du är, för varje given tidpunkt.
  5. Förstå för vems skull organisationen existerar och sätt dig i deras skor. Då får du också förståelse för vad som behövs göras. HR-rollen blir ibland för inriktad inåt så att man tappar kundperspektivet.

Du har väl inte missat vårens utbildningar?

februari 13, 2017

Vi på Sweden HR group brinner för att utbilda. Vi gör det både hos våra kunder och tillsammans med våra utbildningspartners. Under våren håller vi följande utbildningar:

  • Strategisk kompetensförsörjning/ Talent Management           Företagsekonomiska Institutet (FEI) 16/1, 23/1, 30/1.
  • Affärsnära HR/HR-chefens roll i ledningsgruppen                Företagsekonomiska Institutet (FEI) 20/3, 27/3, 3/4.
  • Alla pratar om företagskultur- varför är den kritiskt viktig och hur får man till det?                                                              Stockholms Handelskammare 15/3. Läs mer HÄR.
  • Organisationskultur som framgångsfaktor                                  Sveriges HR förening. Läs mer HÄR.
    18/4 Helsingborg
    25/4 Göteborg
    2/5 Linköping
    9/5 Stockholm
    16/5 Falun

Bambora visar hur man växer globalt med hjälp av HR

oktober 13, 2016

Antonia Brandberg Björk är Chief People Officer på Bambora, ett företag som växt från 0 till 620 anställda på 2 år. Antonias roll har varit avgörande för Bamboras framgång och vi pratade med Antonia om hur hennes resa med Bambora har sett ut.

Läs mer

Vad är, och gör en Chief People Officer?

– Min roll som Chief People Officer är liknande det man brukar kalla HR-chef på andra företag. Att inte heta just HR-chef eller personalchef var ett aktivt val. Eftersom Bambora är ett framtidsföretag ville vi även ta avstånd från en förlegad syn på HR som ”bara en personalavdelning”.

För oss är HR en väsentlig del i affärsstrategin.

Mina ansvarsområden är bland annat kompetensförsörjning, utveckling av medarbetare och utvecklingsstrategier för Bambora. Generellt kan man säga att jag arbetar mer affärsnära en traditionell HR-chef.

Vad innebär det att arbeta affärsnära med HR?

– Att låta HR vara ett viktigt stöd för att nå de affärsmål som företaget satt upp. För Bambora har det varit en del av affärsstrategin från början. Många andra företag satsar först på de ekonomiska bitarna och involverar HR sent i processen. Vi gjorde tvärtom. Vilket avspeglar sig i att jag var anställd nummer två på hela företaget. Jag fick komma in väldigt tidigt i processen och därmed vara med och sätta agendan.

Hur kommer det sig att Bambora valde att satsa på HR så tidigt?

– Då vår affärsmodell var att växa väldigt snabbt var en av grundinsikterna att HR måste lyckas för att affären ska lyckas. Idag är det en extrem konkurrens om de bästa talangerna och när man vill vara med och tävla om dem måste man vara i framkant. Och då måste HR helt enkelt vara en prioritet för företaget.

Hur har ni arbetat för att klara av en sådan snabb utveckling som ni gjort?

– Ett av våra viktigaste verktyg har varit att lägga mycket fokus på att bygga en långsiktigt hållbar företagskultur. Vi hade starka processer för detta på plats från början. Om man inte matchar företagets resa med en kulturell resa är det extremt svårt att i efterhand korrigera en potentiellt negativ företagskultur. Det är väsentligt mera lönsamt att satsa på att bygga rätt kultur från start.

Vad kännetecknar en framgångsrik företagskultur enligt dig?

– För mig är det viktigt med en stark företagskultur där individen får ta plats. En tydlig roll och tydlig förväntansbild för den enskilde medarbetaren möjliggör individuell frihet. Medarbetare som känner en frihet att lösa sina arbetsuppgifter på bästa sätt ger bäst resultat. Bambora är en samling självständiga individer men vi är också en stark gemenskap. Utan en bra och levande teamkänsla går det inte att ha lagerarbetare i Melbourne, en säljavdelning i Göteborg och en utvecklingsavdelning i Canada som delar samma värden och strävar åt samma håll.

Vad tycker du är den viktigaste pusselbiten i en framgångsrik företagskultur?

– Det finns så klart många bitar som måste falla på plats för att det ska fungera men en av de viktigaste, i alla fall i mitt tycke, är att man skapar en kultur där människor vågar göra fel. Det är extremt viktigt att ha en kultur där det är ok att göra misstag för annars utvecklas man inte. Men det får absolut inte vara något man bara säger för att det låter bra. Här är det viktigt att ledningen lever som man lär. Att alla från vd till lagerarbetare kan vara öppen med sina misstag och att det är ok. För oss är det avgörande, för vi gör alla misstag under resans gång. Men genom att arbeta med värderingar och företagskultur har vi lyckats ta tillvara på de misstag som vi har gjort och lära oss av dem. Detta är nödvändigt om man vill vara en game changer.

Slutligen, vilka är din fem viktigaste tips till företag som är i startblocken?

– Oj, svår fråga men jag skulle säga att det är viktigt att tänka långsiktigt, se till att ha en bra styrelse, ha med kulturtänket från första början, våga satsa och våga ha en företagskultur där folk får göra misstag. Dessutom har vi ett uttalat externt mål, att vi ska vara det mest kundfokuserade betalföretaget i världen, som alla anställda känner till och står bakom. Det känner jag är otroligt viktigt!

Jobbar du på ett tillväxtbolag som behöver HR-stöd? Kontakta Nanette Brink så hjälper vi dig att att skräddarsy ett upplägg som passar just er.

Sweden HR group möter Antonia Brandberg Björk på Bambora

Sweden HR group söker HR-experter!

september 29, 2016

Vi är just nu på jakt efter HR-experter (för anställning) som tycker om att arbeta personligt, enkelt och affärsnära. Precis som vi! Hos oss kommer du att driva utvecklingsarbeten tillsammans med ledning på framstående företag och organisationer.

Är du en engagerad och lösningsorienterad HR-expert som har arbetat som HR-chef/HR-direktör eller senior HR Business Partner i minst 10 år? Då tycker vi att du borde läsa vidare!

Läs annonsen här

Vikten av ett starkt varumärke som arbetsgivare

september 12, 2016

”Genom att bygga ett starkt varumärke som arbetsgivare kan företaget lättare locka till sig och behålla rätt medarbetare, vilket är en förutsättning för företaget att nå sina långsiktiga mål.”

Detta pratar vår employer branding-expert Cecilia Nyblom om i ett inlägg på Företagsekonomiska Institutet. Just nu undervisar hon i den populära kursen ”Strategisk kompetensförsörjning”.

Läs hela artikeln här

Vill du veta mer om hur du stärker ditt varumärke som arbetsgivare? Kontakta Cecilia så berättar hon gärna mer!

Behöver du stöd i era HR frågor eller hyra en HR-chef?

juni 13, 2016

Vi på Sweden HR group är experter på HR och erbjuder skräddarsydda HR-lösningar. Vi består av ett 20-tal experter med en HR-akademisk bakgrund eller liknande, ofta förenad med någon form av affärsrelaterad utbildning. Majoriteten av oss har tio års operativ och strategiskt relevant erfarenhet eller mer.

Vi jobbar alltid inifrån och ut och anpassar vårt HR-stöd till den fas som ni befinner er i. I praktiken kan det innebära allt från att hantera det dagliga operativa HR-arbetet till att genomföra strategiska och kvalificerade organisations- förändringar och/eller chefsstöd.

Vårt erbjudande i korthet utifrån tre delar:

  1. HR-interim – där våra konsulter går in från tid till annan som HR-chef/HR-direktör.
  2. HR-strategi – Projektbetonade insatser inom organisationsutveckling med beteendevetenskapen som bas, som chefs- och ledningsgruppsutveckling, företagskultur, omstrukturering, målstyrning, kompetensförsörjning, integration vid företagsförvärv, employer branding m.m.
  3. Utbildning – Vi utbildar HR-professionella i bl.a. affärsnära HR och hur du bygger en HR-strategi kopplat till affärsplan. Ledningsgrupper och chefer i bl.a. svåra samtal, intervjuteknik, pragmatisk arbetsrätt och arbetsmiljö.

Behöver ni stöd inför hösten?

Varmt välkomna att höra av er till nanette.brink@swedenhrgroup.se

Här kan ni lyssna och läsa om några av de uppdrag vi har utfört: CASE

Bienvenidos, Foon Ying, Laipni Lūdzam, Tama, Välkommen till vår kund Engelska Skolan Norr!

maj 18, 2016

Bienvenidos, Foon Ying, Laipni Lūdzam, Tama, Välkommen till vår kund Engelska Skolan Norr som har ett 30-tal olika nationaliteter representerade i sitt lärarteam på 70 personer.

Vad kan ni lära av deras verksamhet när det kommer till mångfald? Och hur har Sweden HR groups arbete bidragit till att skapa synergier för affärsmässig vinning?

Följ med och träffa vår kund Dominique Roosen, rektor på Engelska Skolan Norr.

Vill ni också hyra en HR-chef/konsult för ett specifikt projekt eller löpande HR-arbete? Kontakta Nanette Brink så hjälper vi dig att att skräddarsy ett upplägg som passar just er.

Läs mer

Sweden HR group i samarbete med Engelska skolan norr

Engelska Skolan Norr (ESN) bildades 1993 som den första fristående grundskolan i Sverige som följer den nationella läroplanen och på samma gång ger sina elever djupgående kunskaper i det engelska språket.

De kallar sig interkulturella (inte mångkulturella) och har som mål, utöver att följa läroplanen, att hjälpa barnen att skapa större förståelse för olikheter och väcka intresset och ge verktyg att lära av varandras kulturer.

För att kunna göra det har ESN ett tvåspråkigt (minst) lärarteam på 70 personer från cirka 25 olika länder.

Vad menar ni med interkulturell skola?

Det är viljan att lära sig av varandra genom att integrera mellan olika kulturer i vardagen. Det blir en utväxling när vi plockar det bästa från allas olika perspektiv och erfarenheter.

Hur märks det i vardagen?

Våra lärare har enorma akademiska erfarenheter med sig från sitt hemland när de kommer till oss. Vi har mycket att lära från undervisning i andra länder och tvärtom. För att vi ska kunna ta tillvara på detta behöver våra anställda ha intresset av att vilja utvecklas och lära av andra, samtidigt med hög respekt för andras olika kulturer.

Vårt ramverk är den nationella läroplanen, utöver det tar vi in lärarnas erfarenheter. Hos oss räcker det inte att bara följa planen. Som exempel arbetar vi i team uppdelade i ämnesgrupper. Lärarna får själva skapa en röd tråd från förskola till 9:an. Vi arbetar med feedback genom att lärarna observerar varandras pedagogik. Det kräver mod av våra anställda.

Allt detta utvecklar våra lärare och det bidrar till att nivån på undervisningen höjs.

Hur attraherar ni personer med olika bakgrunder?

För mig är nyckeln inställningen. Som arbetsgivare behöver man ha ett genuint intresse för andra erfarenheter och kunna ta tillvara på dessa i sin verksamhet. För att attrahera rätt personer behöver vi först säkerställa att de delar vårt förhållningssätt om att vilja lära och läras av andra, på riktigt. Det är en personlig egenskap, ingen koppling till bakgrund eller religion. Det är viktigt att visa att vi som arbetsgivare ger känslan att ”här kan du bidra”, istället för att ”du ska vara tacksam för att du får ett jobb” som man tyvärr möter ibland i debatten om utrikesfödda idag.

Vad är ditt tips till andra företag som vill skapa rätt förutsättningar?

Självklart måste vi införliva våra löften det när de väl börjar jobba. Det spelar ingen roll vad det är för verksamhet. De anställda mår och presterar bra om arbetsgivaren är tydlig vad som förväntas av dem och ger dem rätt förutsättningar att utföra sitt arbete. Ett affärsnära HR-arbete har hjälpt oss att skapa den strukturen. Det kan jag varmt rekommendera.

Vi är väldigt stolta över de höga betyg våra elever går ut med. Det ser vi som ett tecken att vi är på rätt väg. Vi kan självklart bli bättre och vi lär oss varje dag. Det är en del av jobbet och det som gör det så väldigt roligt att arbeta här. Om man jobbar med utbildning, är det viktigt att man som medarbetare vill fortsätta utveckla sig! Säger Dominique avslutningsvis.

Hållbara HR-processer hos Mini Rodini

april 5, 2016

Ett av marknadens mest hållbara sortiment för barnkläder. Och nu med hållbara HR-processer – träffa vår kund Mini Rodini.

Mini Rodini är ett svenskt barnklädesmärke för barn 0-11 år som skapades 2006 som en hyllning till alla barn och deras fantasi. Idag har Mini Rodini ett av marknadens mest hållbara sortiment för barnkläder och skapar kläder i hög kvalité som föräldrar vill klä sina barn i, och som barnen älskar att bära.

När Tina Rolén tillträdde som extern VD efter en bakgrund som nordisk marknadsdirektör på Adidas var hennes främsta uppdrag att fortsätta att skapa hållbarhet i alla led samt att ansvara för den internationella tillväxten. Ett av dessa led är HR.

Sweden HR groups Nina Mattson är inhyrd HR-chef på Mini Rodini, följ med henne under en dag.

Vill ni också hyra en HR-chef för ett specifikt projekt eller löpande HR-arbete? Kontakta Nanette Brink så hjälper vi dig att att skräddarsy ett upplägg som passar just er.

Läs mer

Hållbara HR-processer hos Mini Rodini

8:30 kliver jag in på det, minst sagt kreativa kontoret fyllt av barnkläder. Det är en hemma-hos känsla vilket jag gillar väldigt mycket. Idag har Cassandra målat en ny fondvägg inför en fotoshot. Jag häller upp en kopp ekologiskt kaffe och snackar en stund med tjejerna på marknad om deras finurliga påskhälsning som gick ut.

Sedan är det dags för ledningsgruppsmöte. Förutom alla andras affärsområdespunkter går jag igenom status i Performance Management-processen.

Innan lunch har jag avstämning med samtliga chefer om status i pågående rekryteringar.

Det är torsdag och då har vi vår träningstimme på lunchen. Ett stort gäng går till en träningslokal i närheten och genomgår ett svettigt cirkelträningspass. Hållbarhet gäller alla i alla led, därför köper vi ekologisk och vegetarisk mat med oss efter träningspasset.

Efter lunchen åker jag ut till lagret för prata med medarbetarna om hur det senaste kollektions-släppet gått och vad vi kan förbättra arbetsmiljömässigt till nästa gång.

Tillbaka på kontoret har jag en genomgång med Tina (VD) om mål- och utvecklingssamtalsutbildning för chefer.

Jag avslutar dagen med en promenad till Slussen via Katarinavägen och njuter av vyn över Stockholms inlopp.

Vårt uppdrag i punktform:

  • Stötta ledning och chefer i alla HR-relaterade processer.
  • Skapa en HR-basplattform med processer och policys.
  • Kompetenskartläggning – hur behöver vi vara organiserade för att nå våra affärsmål?
  • Företagskultur – hur ska vi bete oss för att uppnå våra affärsmål? Definiera ledord och bryta ner dessa till mätbara beteenden.
  • Management Training
  • Performance Management – införa metod och process för målstyrning i företaget. Införa strukturerade mål- och utvecklingssamtal där uppföljning av hur individen lever upp till önskade beteenden (företagskultur) och individuella mål är kopplad till övergripande affärsstratgi.
  • Employer Branding – varför jobbar vi här och vilken är vår medarbetarmålgrupp?
  • Rekrytering och andra delar inom Talent Management

Hur kan vi bli en mer attraktiv arbetsgivare? Sweden HR group lanserar en digital kurs om Employer Branding

mars 29, 2016

Sweden HR group är stolta över att lansera en kostnadsfri digital kurs om Employer Branding som riktar sig till dig som är VD eller HR-chef och är intresserad av att fördjupa dina kunskaper i ämnet. Våra experter Emma Wincrantz och Cecilia Nyblom ger svar på frågor som de möter dagligen i sitt arbete.

Anmäl dig till kursen

Läs mer

I denna kurs har vi samlat några av de vanligaste frågorna som berör att vara en attraktiv arbetsgivare. Frågor som vi regelbundet får i våra roller som Employer Branding och Talent Management-experter (på svenska innebär det att vi arbetar med vi att stärka arbetsgivarvarumärken och strategisk kompetensförsörjning). Vi delar med oss av våra rekommendationer med förhoppning att ni ska få både nya kunskaper och tips för att kunna utveckla ert arbete och förhoppningsvis bekräftelse att ni är på rätt väg.

Det här är exempel på frågor vi får varje dag från VD:ar och HR-direktörer oavsett bransch, storlek och varumärkeskännedom:

”Hur gör vi för att bli en mer attraktiv arbetsgivare?”

”Hur gör vi för att de bästa personerna för vår verksamhet ska vilja börja jobba hos oss?”

”Hur gör vi för att längre behålla rätt personer hos oss?”

Utmaningen är stor, att säkerställa att ha rätt kompetens på plats som kommer till sin fulla potential för att nå sina affärsmål. Det kräver att företag och organisationer jobbar långsiktigt och kontinuerligt med att behålla rätt och att attrahera nya medarbetare. Förståelsen för att detta är affärskritiskt har ökat markant bland VD:ar och HR-direktörer.

Många skjuter på detta arbete på grund av tid, resurs eller kompetensbrist. Eftersom vår kurs är gratis och kommer i små dagliga portioner kan du komma igång med employer branding arbetet även om det just nu varken skulle finnas så mycket tid eller pengar till det.

I kursen svarar vi på frågorna ovan och många fler, och vi hoppas att ni vill följa med oss på denna resa genom att anmäla er till kursen.

Emma Wincrantz & Cecilia Nyblom

Emma Wincrantz tycker till: Att skrota performance reviews? Jag håller inte alls med.

mars 29, 2016

Har ni också reagerat på att det delats en mängd artiklar de senaste veckorna om att skrota mål- och utvecklingssamtal/Performance Reviews? Att de gör företag mer långsamma och trögrörliga?

Jag håller inte alls med. Vi behöver snarare anpassa processerna till den verksamhet som vi stöttar och utbilda våra chefer i att hålla dessa samtal. Inte skrota. För att kunna arbeta med affärsnära HR behöver vi mäta en anställds utveckling och prestation för att säkerställa att det är rätt person på rätt plats som gör rätt saker.

Hur ska vi annars kunna nå våra affärsmål genom våra medarbetare?

Läs den här artikeln i The Economist om du blir mer intresserad…

Eller hör av dig om du vill diskutera vidare.

// Emma Wincrantz

HR meet-up våren 2016

mars 7, 2016

Efter två lyckade år och en fin omnämning i Dagens Industri startar vi igång ytterligare en omgång av HR meet-up under april. Är du ansvarig för den HR-strategiska agendan och vill få verktyg och nya synsätt till ett ännu mer framgångsriktaffärsrelaterat arbete?

Som deltagare ingår du i en grupp med högst sju deltagare och träffas fyra gånger i 2,5 timmar vardera under våren. Sweden HR group håller i ramarna. Vi inleder med bakgrund och teori, övergår i praktisk tillämpning av verktyg och modererar diskussioner där alla deltagare fokuserar på just din tillfälliga utmaning. Senast blev våra träffar omnämnda i dagens Industri av styrelseproffset Arthur Engel. Här nedan kan du läsa om upplägget och vad deltagare tycker om upplägget. Vi startar igång i april och ser fram emot din anmälan.

Läs mer om HR meet-up

Sweden HR group hjälper SCB att stärka sitt arbetsgivarvarumärke

februari 22, 2016

Sweden HR group har fått ett uppdrag för Statistiska centralbyrån.

”Vi är väldigt stolta och glada över förtroendet som vi fått och ser fram emot samarbetet med SCB (Statistika centralbyrån). De har idag identifierat ett behov av att stärka sin position som arbetsgivare ytterligare för att kunna fortsätta producera objektiv och tillförlitlig statistik för beslutsfattande, debatt och forskning.”

”Vid projektets slut kommer SCB att ha en Employer Branding-strategi som stöttar myndighetens övergripande verksamhetsmål, en kommunikationsplattform med riktlinjer om hur de ska kommunicera som arbetsgivare, internt och externt. En tydlig och enkel aktivitetsplan att jobba med framgent och ett utbildat team som långsiktigt kan hålla i och leda arbetet med hur SCB ska attrahera och behålla rätt medarbetare.” Det säger Cecilia Nyblom som är employer branding specialist och projektledare på Sweden HR Group.

VILL DU HA HJÄLP MED ATT TA FRAM OCH IMPLEMENTERA ER EMPLOYER BRANDING-STRATEGI?

Emma och Cecilia hjälper dagligen företag med att ta fram och implementera sin Employer Branding-strategi som stöttar företagets eller organisationens affärsplan, dessutom utbildar- och föreläser de i ämnet.

Boka ett möte

Är du eller känner du vår nya kollega? Vi söker en HR-erfaren person med specifik erfarenhet inom Talent Management

februari 19, 2016

Vi vill nu utöka vårt team med en person som kommer att jobba hos våra kunder i projekt med fokus på Talent Management samt spela en betydande roll i Sweden HR groups fortsatta utveckling som företag. För att trivas hos oss delar du vårt förhållningssätt, allt vi gör är personligt, enkelt och affärsnära. Hos oss är din personlighet lika viktig som dina färdigheter.

Läs annonsen här

Styrelseproffset Arthur Engel tipsar om Sweden HR groups ”HR meet-up” i Dagens Industri, det tackar vi för :)

februari 1, 2016

Ur Dagens industri, 2 oktober 2015, ”Han sätter toppcheferna i terapisoffan” av Henrietta Westman.

”…han berättar att HR-konsulten ­Nanette Brink, tidigare HR-chef på bland annat British Telecom och Coop Forum, leder en serie gruppträffar för HR-direktörer. Deltagarna samlas över en frukost, och under varje sittning är det en av dem som får hjälp av de andra med att hantera sitt företags specifika utmaningar.

Arthur Engel har suttit med….

…Alla brottas med saker och alla behöver prata om sina tankar. Att söka hjälp är en sund reaktion, det visar att man är trygg med att man inte kan förstå eller klara allt på egen hand. Jag tror att man alltid blir bättre som chef om man gör det…”

Läs mer om HR Meet-up

Sweden HR group hjälper Arbetsförmedlingen att stärka sitt arbetsgivarvarumärke

december 2, 2015

Sweden HR group har fått ett uppdrag för Arbetsförmedlingen. Uppdraget går ut på att – i nära samarbete med myndigheten – ta fram en projektplan för hur Arbetsförmedlingen ska kunna stärka sin roll som attraktiv och utmanande arbetsgivare hos både befintliga och nya medarbetare.

”Vi är väldigt glada över förtroendet som vi fått och ser fram emot samarbetet med Arbetsförmedlingen. Myndigheten fyller en mycket viktigt funktion i samhället och för att kunna möta utmaningarna framöver är det viktigt att kompetensen håller jämna steg med verksamhetens ökade krav.”

”Som ett första steg i arbetet med projektplanen har vi tillsammans med representanter från myndighetens olika delar genomfört en workshop. Den omfattade en genomgång av innehållet i en Employer Branding-strategi och en analys av nuläget respektive formuleringen av det önskade läget.” Det säger Emma Wincrantz som är employer branding specialist och projektledare på Sweden HR Group.

VILL DU HA HJÄLP MED ATT TA FRAM OCH IMPLEMENTERA ER EMPLOYER BRANDING-STRATEGI?

Emma och Cecilia hjälper dagligen företag med att ta fram och implementera sin Employer Branding-strategi som stöttar företagets eller organisationens affärsplan, dessutom utbildar- och föreläser de i ämnet.

Boka ett möte

Vill du boka en föreläsning om Affärsdriven HR?

november 24, 2015

Vill du och ditt företag eller HR team lära dig mer om Affärsdriven HR och/eller Talent Management?

Vi skräddarsyr ett upplägg åt er.

Boka en föreläsning

Läs mer

Med allt som händer i omvärlden måste HR jobba mer agilt och affärsnära för att säkerställa att företagen når sina långsiktiga mål. Kompetensbristen, den höga konkurrensen, globaliseringen och digitaliseringen är bara några exempel som påverkar vår värld idag. HR behöver, nu mer än någonsin, förstå affären och vart företaget är på väg för att utveckla och jobba utifrån en strategi som stöttar företagets långsiktiga behov.

Citat från tidigare tillfällen:

”Mycket konkret och matnyttig föreläsning om Affärsdriven HR – nu vet jag precis hur jag ska koppla mitt HR-arbete till företaget där jag jobbar”

”Jag gillade verkligen på det sätt som Sweden HR group gjorde hela Talent Management processen tydlig och enkel att förstå”.

Hur tar du fram en affärsnära HR-strategi?

För att kunna arbeta strategiskt med HR krävs en djupare förståelse för affären: kundnytta, ägarintressen och konkurrensfördelar. Nanette Brink lär dig att jobba mer affärsdrivet med HR och ger konkreta tips och handfasta verktyg för detta.

Förslag på innehåll:

  • HRs historia; var kommer vi ifrån och hur påverkar det oss idag?
  • Att analysera affärsstrategin och identifiera företagets framtida behov
  • Hur du tar fram en HR-strategi och verksamhetsplan som är kopplad till ditt företags framtida behov
  • Hur du kopplar HR-strategin till HR-processer, organisationskultur och linjechefer
  • HR:s roll och förhållningssätt i ledningsgruppen
  • Praktiska övningar med simulerade case

Nanette har gedigen erfarenhet av strategisk HR från befattningar som HR-chef och HR-direktör i alla typer av verksamheter, både inom och utanför Sverige. Nanette har även varit programansvarig utbildare för Iterums kompletteringsutbildning för HR-akademiker och är grundare av konsultföretaget Sweden HR group.

Hur ska du jobba affärsnära med Talent Management för att nå ditt företags affärsmål?

Talent Management är idag en strategisk ledningsfråga och affärskritisk för att företag ska kunna nå sina långsiktiga mål. Det handlar om hur man strategiskt och affärsnära arbetar med att attrahera, rekrytera, utveckla, behålla – och ibland avveckla – personal för att nå företagets mål. Cecilia Nyblom lär dig hur en talangstrategi kan se ut och ger dig enkla och konkreta råd och verktyg som du kan ta med dig till ditt företag.

Förslag på innehåll:

  • Vad händer ute i världen med koppling till Talent Management och hur påverkar det dig och ditt företag?
  • Genomgång av de olika delarna och hur de är kopplade till affären: attrahera, rekrytera, introducera, utveckla, behålla och avsluta
  • Hur du tar fram en affärsnära Talent Management-strategi
  • Praktiska övningar och case från verkligheten

Cecilia är Talent Management- och Employer Branding-specialist på Sweden HR group. Hon har tidigare jobbat med dessa områden inom både advokat- och managementkonsult-branschen, senast på McKinsey & Company. Idag hjälper Cecilia företag att utveckla och implementera sina egna Talent Management- och Employer Branding-strategier.

Nyfiken på Annica Bjurfors – Hur använder LRF Strategisk HR?

november 3, 2015

Vi har förmånen att varje dag lära känna och jobba tillsammans med intressanta personer som har en VD eller HR-direktörsroll på en rad olika företag och organisationer. Vi vill ge er en inblick i vår och våra kunders vardag. Denna månad blev vi nyfikna på vår kund Annica Bjurfors, HR-direktör LRF, om hur det är att driva HR strategiskt arbete i näringslivet kontra i en intresseorganisation.

Läs mer

Vi sätter oss ned med LRFs HR-chef Annica Bjurfors för att ta reda på något vi funderat på länge;

Har du börjat dricka mer mjölk sen du började på LRF?

Jag dricker inte mer mjölk än tidigare, däremot äter jag svenska livsmedelsprodukter. Gärna närproducerat och ekologist, inleder Annica med ett stort leende.

Hur är det att driva ett HR-strategiskt arbete i en intresseorganisation jämfört med att arbeta med detta inom det privata näringslivet?

Det finns en gedigen uthållighet och långsiktighet i vårt arbetssätt i jämförelse med exempelvis ett börsbolag, där det ofta går mycket fortare än inom en intresseorganisation. Ett börsbolag behöver hela tiden visa marknaden finansiella resultat, det innebär att beslut kan bli väldigt kortsiktiga. Hos oss finns det en stor förståelse för långsiktigheten i exempelvis ett förändringsprojekt. Det finns även ett stort hållbarhetstänk vilket är en av våra framgångsfaktorer.

Vad är nyckeln till framgång?

Att arbeta både verksamhetsnära och driva HR-arbetet på ledningsnivå. Frågorna måste vara förankrade i ledningen, men också viktigt att det finns ett ägarskap för HR-frågorna i organisationen hos cheferna. HR behöver vara ute i organisationen och möta ledarna, förstå deras utmaningar och hjälpa cheferna att göra HR-arbetet till deras eget. HR ska med utgångspunkt från verksamheten erbjuda expertkunskap inom hela HR området. Vi har erfarenhet, kunskap och verktyg att utveckla organisationen, med förståelse för människan i olika sammanhang.

Vilka är era HR-fokusområden för att bidra till att LRF når sina uppsatta verksamhetsmål?

Vi har identifierat fyra HR-fokusområden som vi inriktar oss på fram till 2018:

  1. Ledarskap. Fortsätta våra utvecklingsinsatser på ledarsidan.
  2. Attraktiv arbetsgivare. Vi har ett fortsatt fokus att bli mer attraktiva som arbetsgivare.
  3. Målstyrning. Vi har gjort en hel del analyser av vårt ledarskap och vi ser att vi har ett s.k. relationsorienterat ledarskap. Det finns massor av styrkor i detta, men vi behöver jobba på att bli ännu bättre på målstyrning, uppföljning osv.
  4. Agil organisation. Vi jobbar med ett större helhetstänk där medarbetarna är med och bidrar till helheten i större utsträckning. Vi jobbar mot ett ledarskap som sätter ramar och rätt förutsättningar för att medarbetarna själva ska kunna vara med och bidra till helheten. Vi fokuserar just nu på tre områden som behövs för att nå vårt agila mål; arbetsglädje, lojalitet och mod.

Sweden HR group förstärker med Cecilia Nyblom, specialist inom Talent Management

augusti 26, 2015

Som ett led i Sweden HR groups expansion av affärsområdet ”HR Strategy” kompletterar vi nu teamet med Cecilia Nyblom, som kommer från McKinsey & Company.

”Vi har sett en ökad efterfrågan på uppdrag inom talent management. VD:ar och HR-direktörer/chefer har blivit alltmer medvetna om att detta område är affärskritiskt och vänder sig till oss för expertkompetens. Vi är därför jätteglada att Cecilia kommer till oss för att hjälpa oss tillgodose det här behovet.” säger Nanette Brink, VD.

Cecilia har mångårig erfarenhet inom bl.a. talent management och employer branding. Närmast från McKinsey där hon ledde det strategiska och operativa arbetet kring employer branding i Sverige och även lett ett flertal HR relaterade projekt på Europeisk nivå.

Läs mer

Varmt välkommen Cecilia! Vad var det som lockade dig till Sweden HR group?

Tack! Jag var med som deltagare i HR meet-up och lärde på så vis känna både teamet och Sweden HR group. Det som lockade mig var en blandning av er som jobbar här, kulturen, att fortsätta arbeta med Talent Management samtidigt som jag får vara med och utveckla ett företag. En av fördelarna jag ser med att arbeta som konsult är att man får vara med och utveckla små som stora företag i alla olika branscher.

Varför Talent Management?

Talent Management är en strategisk ledningsfråga och på något sätt hjärtat i en organisation, många tänker ’människor’ när de hör terminologin men det är mycket mer än så. Ett bra Talent Management arbete möjliggör att man som företag kan nå sina långsiktiga mål och öka lönsamheten – detta utöver att man har nöjdare medarbetare som presterar bättre. Enkelt kan man säga att ett företags affärsstrategi är vad man vill uppnå och Talent Management är hur man gör för att uppnå affärstrategin.

Jag har alltid drivits av att utveckla nya processer och arbeta med förändringsprojekt. Jag tycker om att nå resultat och vill utveckla både företag och människor och då passar Talant Management mig som handen i handsken.

Vem är du, bakom LinkedIn profilen?

Jag skulle säga att jag är ganska lik den person jag är på jobbet. Social, tycker om att lära känna nya människor och gillar att hitta på saker. Tycker om att resa, senaste långresan var till Argentina och håller min årliga resa med UCPA kärt (arrangerad sportsemester). En rekommendation till alla som gillar att testa nya sporter!

Cecilia Nyblom

  • Universitetsutbildning från England i Modern Languages (engelska och spanska) and Business systems
  • Ursprungligen från Småland och har bott i flera länder, bland annat Storbritannien, Spanien, Israel och Sverige
  • Har bland annat byggt ett av management konsultbranschens starkaste rekryteringsteam, utvecklat ett globalt onboarding program och ökat antalet kvinnliga nyanställda genom dedikerat mångfaldsarbete
  • Mentor till flera rekryterare och employer branding specialister i Europa
  • Spelar tennis och kan vissa kvällar ses på boot camp pass i Vasaparken!

Mer om Cecilia hittar du på LinkedIn

Cecilia Nyblom, Talent Management-specialist på Sweden HR group

Sweden HR group hjälper företag att bli en attraktiv arbetsgivare!

juni 25, 2015

En av företags största utmaningar idag är att differentiera sig. Konsumenter har svårt att skilja på varor och tjänster. Det avgörande för att ta marknadsandelar och nå affärsmål är att ha rätt personer anställda.

Det kräver att företagen jobbar långsiktigt och kontinuerligt med att behålla rätt och att attrahera nya medarbetare. Förståelsen för att detta är affärskritiskt har ökat markant bland VD:ar och HR-direktörer, men långt ifrån alla har inlett ett aktivt employer brandingarbete.

Vill du veta mer om hur Sweden HR group jobbar för att stärka företagets varumärke?

Läs mer här

Att bli en attraktiv arbetsgivare – hur går det till?

juni 25, 2015

GodEl blev en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser genom aktivt arbete med sitt employer brand.

”Att våra anställda idag tydligt vet varför de jobbar för oss och vad de får av oss som arbetsgivare är oerhört viktigt. Att vi dessutom blev utsedda till en av Sveriges främsta arbetsplatser är väldigt roligt,” säger Marie Dahllöf, VD GodEl.

Vill du veta mer om hur GodEl blev en av Sveriges främsta arbetsplatser?

Läs mer här

Dags för ny omgång av HR-Meetup!

juni 8, 2015

Vill du ha i din HR-roll ha: Återkoppling på din HR strategiska plan?

  • Handfast rådgivning med hög konfidentialitet?
  • Hög interaktion och erfarenhetsutbyte?
  • Sex olika branschperspektiv på dina utmaningar?
  • Konkreta förslag på lösning på dina case?

Tveka då inte att anmäla dig till höstens upplaga av HR-Meetup!

Du ingår i en grupp med högst sju deltagare och träffas fem gånger i tre timmar vardera under hösten. Sweden HR group håller i ramarna. Du beskriver din utmaning och vi moderar diskussioner där alla deltagare fokuserar på just din tillfälliga utmaning. Tydligt tema på alla träffar är affärsdriven HR.

Info och anmälan

Nyfikna på Maria Veerasamy, VD på Svenskt Tenn

maj 26, 2015

Sweden HR group har nyligen inlett ett samarbete med Svenskt Tenn. Det vi tidigt fascinerades av var de anställdas passion för företagets historia och filosofi. Här kommer delar av de samtal som jag hade med Maria förra veckan, följ med bakom kulisserna (och elefantkuddarna) till en av Sveriges finaste inredningsföretag.

Läs mer

Sweden HR group har nyligen inlett ett samarbete med Svenskt Tenn. Det vi tidigt fascinerades av var de anställdas passion för företagets historia och filosofi. Att sitta och prata med Maria Veerasamy, VD, är som att insvepas i en historiefilm. Jag märker att jag hänförs och sveps med. Marias ord är så målande att jag kan känna, höra och se detaljer om hur grundaren Estrid Ericson 1924 som 30-åring investerade de pengar hon fick från sin pappas bortgång och bildade det företag som idag ägs av en stiftelse som investerar överskottet i svensk forskning och utbildning.

Att ni ägs av en stiftelse, hur påverkar det oss kunder?

Du gör gott när du handlar. Du bidrar med något när du handlar. All vår vinst går tillbaka till verksamheten och överskottet går till stiftelsen som skänks till svensk forskning inom medicin och ekologi. Just nu har vi en utställning i butiken om tvärvetenskaplig miljöforskning, för att visa på vart pengarna går till.

På vilket sätt har ni bevarat och anpassat det anrika arvet ifrån Estrid Ericson och Josef Frank till idag?

I år fyller vi 91 år och har sedan 1930 lärt ut en filosofi. Vi fortsätter att jobba utifrån att inredningsfilosofin är större än det enskilda föremål. Det bidrar till att vårt förhållningssätt blir annorlunda, och då inte produktorienterat. Vår filosofi handlar om ett sätt att leva och bo, inte bara enskilda föremål, utan som helhet. Den känslan som man får av vår värld, som kunder uttrycker sig, är överordnat själva produkten.

20 maj invigs en permanent utställning om Estrid Ericson i Hjo, hennes hemstad. Jag kan verkligen rekommendera att besöka Hjo i sommar. Vi hade förmånen att besöka Hjo, tillsammans med all personal när Svenskt Tenn hade en utställning där. Det gjorde oss sammansvetsade att gå en vandring i vår grundares och förebilds fotspår. Det är inte så många kvar i livet som levde samtidigt, minns eller jobbade med Estrid Ericson. Därför är det viktigt att dokumentera vem hon var. Vi är noga med att samla samtidshistoria. Spara intervjuer, gästlistor, det blir vår tids print mark. Om 100 år vill vi kunna forska om vad som sker idag.

Ni säger att ni är premium och inte lyx. Vad är skillnaden?

Ja, det är två laddade ord. Inget är rätt och inget är fel. För mig är det skillnaden i produktionen som avgör. En premiumprodukt kräver ett detaljerat hantverk för att bli till. Allt ifrån materialval, verktyg, detaljer och framförallt ”handens arbete”. Detta tar tid och kostar pengar, vilket gör att priset är högre än massproduktion. Alla våra föremål innehåller dessa moment och våravaror går i regel i två-tre generationer. Det är en specifik känsla att få ett äkthetsintyg och vetskap att det alltid finns en hantverkare som kan laga om något går sönder.

Håller ert företagsnamn fortfarande, hur många av era föremål är egentligen svenska?

90% av vår produktion kommer från Sverige. Vi vill hålla hantverkstraditionen levande, finns det ett hantverk i Sverige av den kvalitet som vi söker, blir det alltid produktion i Sverige. Kvaliteten är överordnat för oss, det är bland annat därför vi ser det som en viktig uppgift ta ett gemensamt ansvar tillsammans med andra företag att anlita svenska leverantörer och förvalta kulturarvet. Däremot kan vi bli mycket bättre på att kommunicera att föremål är svensktillverkat.

Hemnet-annonser i Stockholms innerstad är fyllda med elefantkuddar, blir du irriterad av det?

Någon gång börjar en person att sätta bo. Saker blir en ingångsprodukt. Ett underlägg, en kruka i mässing, en ekollonvas. Jag blir glad av att se elefantkuddarna på Hemnet. Min uppgift är att inte trötta ut mönstret. Du kanske inte är intresserad av att köpa gardiner av ett mönster för att du har sett det på flertal väskor ”på stan”. Därför byter vi ut mönster och låter vissa vila. Vi vill visa Josef Franks hela mönsterskatt som är olika grupper av mönster. Vissa av hans formgivningar har aldrig kommit till produktion. Vi följer även Josef Franks specifika instruktioner, vissa mönster är skapta att vara mattor, gardiner osv. Även linnekvaliteten i tyget avgör vilket mönster som blir en kudde eller ett möbeltyg.

Kan du bjuda på något spännande som händer hos er just nu?

Vi har en avdelning som heter ”Arkiv och Samling”. Vi hanterar vårt arkiv som museum gör med målet att samlingen ska bli forskningsbar. I december så arrangerar MAK i Wien en utställning om Josef Frank och vi bistår med material från Franks tid i Sverige. Det känns ärofyllt att vara med i periferin när Josef lyfts i sitt hemland. Parallellt med utställningen kommer vi att göra aktiviteter i Wien, vi vill inte ha någon återförsäljning om inte filosofin visas. Det blir vår första pop-up utanför norden.

Vad ställer er filosofi och premiumfokus för krav på personalen?

Det primära intresset för kunden står alltid i fokus samtidigt som vår personal är oerhört kunniga. Kunskapen sitter i fingrarna. Personalen blir ett personligt smakråd för våra kunders hem. Det blir en lång och i emellanåt mycket personlig relation. Vi har många stamkunder, som ibland är mer kunniga än oss. Det har hänt att jag blir utbildad av kunden, och det tycker jag är underbart.

Om vi ser till kommande generation ”Mellennials”, vill de inte vara chefer och vill inte jobba ihjäl sig. De drivs av andra värden som väger tyngre. Ur det perspektivet blir Svenskt Tenn en spännande arbetsplats eftersom all vår vinst går tillbaka till verksamheten och överskottet går till Kjell och Märtha Beijers Stiftelse.

Vi avslutar samtalet med en fotografering i huvudkontorets hemtrevliga entré. Jag går tillbaka till kontoret längs Linnégatan, inspirerad. Ni ser att jag i blicken fortfarande är trollbunden.

Vid pennan,
Emma Wincrantz, Sweden HR group

Nyfikna på Arthur Engel, ledareutvecklare som berättar om lönsam HR

januari 4, 2015

Vi blev nyfikna på aktuella Arthur Engel. Före detta VD för Gant, Björn Borg och idag väl anlitad styrelsemedlem och ledarutvecklare, som valt att studera beteendevetenskap på halvtid. Trevlig läsning vänner!

Läs mer

Under året har vi här på redaktionen porträtterat diverse intressanta personer under vinjetten Nyfiken på. En gemensam nämnare har varit framgång, eller rättare sagt personer bakom det alltid lika mångdefinierade begreppet framgång.

I detta nummer blev vi nyfikna på Arthur Engel. Före detta VD för Gant, Björn Borg och idag väl anlitad styrelsemedlem och ledarutvecklare, mycket tack vare sitt unika sätt att skapa framgångsrika ledare och bolag. Varför har han satt sig i skolbänken?

Du pendlar mellan styrelserummet och skolbänken. Vad fick dig att börja studera beteendevetenskap?

Jag har alltid varit intresserad av mina egna och andras beteenden och hur olika ageranden påverkar omgivningen. Jag vill förena det affärsmässiga med beteendevetenskap och sa därför upp mig för att börja studera på halvtid. Det är alltid utvecklande att studera för att få nya infallsvinklar. Det finns en rad coaching utbildningar på marknaden, men jag ville åt något mer gediget, mer djuplodat. Så när jag kom in på utbildningen steg ett Svenska Institutet för kognitiv psykoterapi på Sabbatsbergs sjukhus, blev jag nöjd.  I klassen är vi 24 elever och jag är lite av en udda fågel, jag är den enda som inte har en klinisk bakgrund, utan kommer från näringslivet som företagsledare.  Jag har fått insikt i en annan värld där det råder andra värderingar och drivkrafter än i t.ex. näringslivet – som ofta styrs av monetära incitament. Det har fått mig mig att inse att näringslivet tar sig själva på alldeles för stort allvar när det kommer till kompensation, för det är inte där drivkrafter skapas.

Hur ser dina dagar ut?

Förutom att jag nu gör klinisk praktik, jobbar jag med ledarstöd genom mitt bolag Hilaritas AB, som betyder balans. Mina kunder är ledare och entreprenörer i näringslivet. Vi blandar komplexa affärsutmaningar med ledarskaps- och organisationsfrågor. Det jag tydligt ser är att det tyvärr finns en hel del dysfunktionella krafter inom näringslivet som man behöver hjälp med att kanalisera. Alltför många ledarutvecklingsprogram fokuserar enbart på att stärka en ledares redan positiva egenskaper. Jag tror på att skapa en bättre balans genom att faktiska även korrigera en ledares brister och mörka sidor.Jag har stimulerande och utvecklande styrelseuppdrag där jag får stor användning av mina erfarenheter av att kombinera beteendevetenskap med organisation, styrning och lönsamhet och modebranschen.

Engels uppdrag

  • Styrelseledamot Marimekko
  • Styrelseordförande Rapuntzel
  • Styrelseledamot MQ
  • Styrelseordförande Caliroots
  • Styrelseledamot Reliance Brand Ltd
  • Advisory Board för ekonomiutbildningen på Stockholms universitet.

Vad kommer det här intresset ifrån?

Parallellt med mina jobb har jag alltid arbetat med mig själv och mina beteenden – vad jag gör och vad det får för konsekvenser på min omgivning. En insikt jag har fått under åren är att kontroll dämpar motivation hos andra. Jag har alltid tyckt att det är roligt att jobba med att bygga team som tillsammans ska vara med att göra en resa. Under mina yrkesverksamma år har jag haft förmånen att arbeta i varierade företag vars gemensamma nämnare varit utveckling i förändring.
Som VD för reklambyrån Leo Burnett, som chef och VD på GANT i sju år, där det fanns en kreativ motor för att designa kläder till Björn Borg, ett bolag som drevs av produktutveckling och design.

”Den viktigaste delen av ett bolags utveckling är människorna. Därför behöver HR vara i en VDs närmsta krets”

Resan på GANT innebar en stor expansion med tillväxt och utveckling att bygga en organisation. Och att hitta ett gäng som ville göra denna resa. Jag fungerar som bäst i en grupp som bygger på tillit. Då kan vi finna en dynamik och energi som skapar förutsättningar för att bygga en verksamhet. Jag utgår alltid ifrån att alla människor har en inbyggd potential, som ledare gäller det att förstå individens förutsättningar och behov, och arbeta utifrån det. Min roll är att skapa ramar, för att alla människor mår bra av hyfsade riktlinjer. Innanför dessa ramar vill jag skapa en kultur där alla vill ta ansvar, använda sin kompetens och bidra. Jag tror inte på kontroll, det är inte ”där det sker”.

På Björn Borg var uppdraget att bygga en ny organisation och skapa struktur för fortsatt tillväxt. Som en konsekvens av Lehman kraschen stannade marknaden upp, vilket bidrog till ett förändrat konsumtionsmönster i branschen 2008-2014. Vi behövde därför backa bandet och titta på hur vi skulle förändra vårt sätt att arbeta och vilka kompetenser vi behövde ha för att möta den förändrade marknaden. Min lärdom är att om du ska utveckla ett bolag så handlar det om individerna, därför behöver du ha HR i din närmsta krets. Vi ville skapa ansvarstagande genom tydlighet och förståelse av vad vi förväntade oss av varje individ. Vi påbörjade ett förändringsarbete där vi bland annat identifierade de beteenden och den kompetens företaget behövde för att åter bli framgångsrikt.

Detta resulterade i ett värderings- och målstyrningsarbete där vi började mäta och belöna utefter hur individerna nått sina mål och levt enligt önskade beteenden – vi kallade det spelregler.

Arthurs tips till dig som HR

  • Fokus på människorna – det är de som gör skillnad.
  • HR för mig är strategiskt och affärskritiskt. Vid struktur och organisationsutveckling blir HR helt nödvändigt. HR är duktiga på att skapa målstyrning, hur personer ska följas upp och vilka konsekvenser som sker när dessa inte följs.
  • Om du som HR inte når fram till VD – se till att inte gå ut ur rummet innan VD förstår. Om inte VD förstår sitter problemet hos dig och du äger problemet tills du har gjort dig förstådd. Du måste förklara på ett annat sätt och anpassa retoriken. Identifiera vad det är som gör att jag inte blir förstådd, blicka tillbaka till andra händelser där du lyckats.

Arthurs tips till dig som VD

  • Inse tidigt att det är affärskritiskt att fokusera på individerna. Strategier i all sin ära, men effekten sker när individer implementerar dessa och utan goda förutsättningar blir arbetet inte bra.
  • Identifiera dina drivkrafter och vad de får för konsekvenser på din omgivning. Ledare som söker bekräftelse genom sin egen prestation aldrig blir bra ”jag kan göra detta istället”. För att skapa motivation hos andra behöver du som ledare bolla tillbaka, vara tydlig med att du litar på individens kompetents och ansvar tydlig att du finns tillgänglig om personen vill diskutera. Sluta med ”kan själv” – ta hjälp av andra och av proffs.
  • Fokusera tidigt på långsiktig lönsamhet
  • Vänta inte med att genomföra nödvändiga förändringar.

Möt vår Emma Wincrantz, Expert inom Employer Branding

september 5, 2014

”Personalen är ett företags absolut starkaste varumärke” – Fem snabba frågor till vår nya affärsutvecklingsansvariga och HR-konsult Emma Wincrantz.

Läs mer

Varmt välkommen till oss Emma! Vad var det som lockade dig med Sweden HR group?

– Tack! Förutom att jag och Sweden HR group har samma värderingar och affärsmässiga syn på HR:s funktion i ett företag, lockade det mig att få jobba med företag på riktigt. Inte bara vara rådgivare utan också genomföra de strategier vi sätter. Att få förena beteendevetenskap, ekonomi och organisationslära, det gick jag igång på. Så jag måste säga att jag har hittat hem.

Du har två titlar, både affärsutvecklingsansvarig och HR-konsult, hur hänger det ihop?

– Jag har en intern roll som handlar om att utveckla vår affär och vårt bolag. Externt driver jag projekt när kunder ska göra någon form av organisationsutveckling. Mitt fokusområde är talent management som innebär att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla personal, och hur personalen blir varumärket personifierat.

Varför är det viktigt för företag att jobba med employer branding?

– För att företag står och faller med sin personal. Det gäller att ha rätt personer med rätt attityd, värderingar och kompetens på rätt plats. Långt innan rekryteringsbehovet finns måste man locka, engagera och få sin drömmålgrupp att vilja vara en del av sitt varumärke. Därför behöver man kommunicera ”varför ska man jobba här” till rätt personer i rätt kanaler. Skapa en relation till sin drömmålgrupp. Så när man väl har ett rekryteringsbehov kan processen effektiviseras och resultatet bli bättre.

– Den absolut starkaste kanalen för detta är personalen själva. De som är varumärket personifierade vilket betyder att de gestaltar och sprider en sann och äkta bild av företaget. Då blir budskapet trovärdigt. Mycket mer trovärdigt än coola kampanjer och hemsidor. Men då gäller det att personalen trivs och känner sig stimulerad. Så arbetet måste börja inifrån – lägg fokus på att skapa en attraktiv arbetsplats och involvera personalen i arbetet. Efter det kan vi paketera och kommunicera vilken drömmålgrupp har vi, vad erbjuder vi som gör att vår personal vill stanna och jobba här, vad gör oss unika.

Berätta om ditt senaste konsultuppdrag för HTL Hotels!

– Vi tog fram en employer brandingstrategi i samarbete med HTL, dvs en detaljerad plan för hur de ska gå tillväga för att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke. Utifrån affärsbehoven identifierade vi deras drömmålgrupp och märkte ganska tidigt att det var starka personligheter som HTL var ute efter att locka till sig. Vi ville hitta människor med rätt attityd och sedan utbilda dem till att passa i sin roll. Med det som grund anpassade vi kommunikationskanaler och retorik vilket bland annat resulterade i en större digital kampanj och en rekryteringsprocess med fokus på personligheter. Spännande eftersom det var helt nytt för hotellbranschen. När personalen var på plats fokuserade vi på att skapa effektiva team och att vara varumärket personifierat ”living the brand”.

Vad har du och dina kollegor på Sweden HR group i kikaren inför hösten?

– Det kommer bli en rolig höst. Vi har spännande uppdrag som vi påbörjar efter sommaren och är i full gång att rekrytera in nya kollegor till olika uppdrag inom HR Interim. Vi har redan smygstartat vårt ”HR-meetup” för personer som ansvarar för att sätta den HR-strategiska agendan från olika branscher. Forumet syftar till att ge handfasta råd och verktyg för att kunna utveckla sitt affärsnära arbete. Jag ser även fram emot våra livsstilsträffar som vi har med våra egna HR-konsulter. Vill du att jag fortsätter, haha…

Tack för pratstunden säger vi till Emma som nu ska påbörja ett spännande uppdrag.

Kort om Emma

Bor på Söders höjder med sin man
Familj – föräldrar, syster och vänner
Startade som trainee på H&M
Employer brandingkonsult inom Nova och Universumgruppen
Flitig föreläsare
Något otippat: Drivit eget företag inom yoga

Läs vår intervju med Erica Åberg på HTL Hotels om resultatet av deras nytänkande rekryteringsprocess!

Varför blir inte fler HR-direktörer VD:ar? Nanette Brink berättar om affärsnära HR

september 3, 2014

I detta nummer blev vi nyfikna på vår egen VD Nanette Brink. Passionerad HR-konsult som drivit bolag i fem år varav det egenstartade konsultbolaget Sweden HR nu fyller två år. Mellan alla lyckönskningar och hurran frågade vi oss – vem är personen bakom det tvååriga uppstickarbolaget?

Läs mer

Nanette, vad fick dig att starta Sweden HR group?

Jag såg att det fanns en lucka på konsultmarknaden. Företag som ska anställa en HR-chefer idag måste ofta bestämma sig för antingen en operativ eller strategisk person. Resultat riskerar bli att företaget måste anställa två personer. Jag ville förena dessa profiler i en tjänst. Erbjuda HR-konsulter som har förmågan att hantera det operativa parallellt med att driva den strategiska agendan och vara VD:s affärspartner i organisations- och personalfrågor.

Kändes det otäckt att gå från en fast tjänst till att starta eget bolag?

Nej faktiskt inte. Jag har aldrig varit en person som drivs av trygghet. Redan tidigt i min karriär var min dröm att jobba som HR-direktör i en koncern. När jag sedan många år senare väl var där; i en koncernledning som HR-direktör med ansvar för HR i dotterbolag och stab, kände jag ”been there, done that”. Personer i min omgivning tyckte jag var lite av en idiot som hoppade av en smaskig lön, tjusig bil och trygghet. Jag älskar friheten som pengar ger, att bland annat kunna resa och shoppa (….), men pengar i sig är ingen drivkraft för mig.

Du startade inte ett enmansbolag som många andra gör – utan ett konsultbolag. Varför?

Jag älskar att jobba som konsult och att utveckla och bygga företag. Jag hade ju kunnat vara ansluten till andra konsulthus men jag ser så mycket möjligheter – så varför inte ge andra de möjligheter som jag ger mig själv.

Nanette Brink inleder varje morgon i sängen med en Espresso, en skål filmjölk med linfrö och en genomgång av affärsnyheter och branschtidningar på paddan.

Tack vare mitt intresse för planering så är jag väldigt bra på att balansera jobb och privatliv. Jag planerar in privatliv i kalendern helt enkelt. Mina barn skulle troligen säga att jag jobbar jämt – men de glömmer ofta bort de dagar då jag kommer hem tidigt på eftermiddagen, vilket jag gör ofta. På helgen gör jag inte många knop, mest fokus på familj, mat och dryck och träning – och så gillar jag att gå på teater. På så sätt är jag ganska osocial på helgerna. Men får å andra sidan möjlighet till återhämtning.

Hela mitt liv har varit lustdrivet

Hur kom det sig att du hamnade i HR-branschen?

När jag slutade gymnasiet hade jag ingen aning vad jag ville bli. Men jag har alltid varit intresserad och duktig på språk. Jag flyttade till Göteborg för att, tämligen oplanerat, läsa franska på universitet. Så har det fortsatt, hela mitt liv har varit lustdrivet. Det jag inte tycker om gör jag inte. Det jag tycker om, gör jag mycket av. Passion har burit mig fram.

Nanette kom till Stockholm på 80-talet och fortsatt ganska planlöst med universitetsstudier i engelska, arbetsrätt och arbetsmarknadskunskap. Först efter en utbildning till HR-generalist vid Företagsekonomiska Institutet hittade Nanette hem till ett yrkesval som HR-chef och efter det började resan inom HR. Efter ett par år som generalist utbildade sig Nanette vid HR-programmet på Handelshögskolan och fick därmed även upp ögonen för mer HR-strategiskt arbete och organisationsutveckling.

Min karriär har varit både nationell och internationell. Idag finns det nästan ingenting som jag inte har gjort inom HR. Jag har varit i de flesta branscher på alla nivåer och i både små och stora företag.

Importerade en fransman hem till Sverige

Du arbetade utomlands i många år, hur påverkade det dig?

Mina sex år i Frankrike och UK har präglat mig mycket. Jag blev liksom europeisk. I Frankrike jobbade jag med 13 olika nationaliteter. Det stärkte min lyhördhet och förståelse för kulturella skillnader – samt ökade mitt intresse för människor. Sedan blev det en bonus att få importera hem en fransman – och inte bara ost och vin. Min man Franck.

Hur skulle du beskriva din ledarstil?

Jag ser till att ha koll på vad mina medarbetare behöver av mig för att komma till sin rätt. Jag vill gärna se mig själv som en ”enabler” med hög tillit till mina medarbetare. För mig är det viktigt att omge mig med människor som är bättre än jag, eller som kompletterar mig. Precis så har jag det på Sweden HR group!

Vad är det som tagit dig framåt tror du?

Min sociala kompetens, känslomässiga intelligens och förmåga att skapa en positiv atmosfär hör till mina största tillgångar. Jag har alltid tagit mig an utmaningar som jag går igång på riktigt. Oftast handlar det om organisationer med någon form av problem som behöver lösas. Det faktum att människor litar på mig och att jag är otålig, snabb och genuint intresserad av människor har skapat goda förutsättningar i mina roller.

Varför blir inte fler HR-direktörer VD:ar?!

Hur ser du på HR:s roll idag?

Jag tycker generellt sett att Sveriges HR-kår ligger relativt långt fram, i relation till USA, Frankrike och England, i förmågan att arbeta affärsdrivet. Men däremot beklagar jag att Sverige fortsätter skola generation efter generation HR-akademiker som har alldeles för lite kunskap om företagsekonomi och marknadsföring. Det är en känga till utbildningssverige.

Jag är trött på frågan om HR i ledningsgruppen, det är så självklart 2014. Debatten borde istället handla om varför blir inte fler HR-direktörer VD:ar?!

Har du något drömuppdrag?

Jag har nyligen avslutat ett drömuppdrag. På företaget Björn Borg har jag tillsammans med VD och ledningslinje jobbat intensivt med att bland annat införa en målorienterad kultur och arbetssätt – performance management.

Hur ser du på framtiden för Sweden HR group?

Framtiden är vad vi gör den till. Jag har en grundinställning att inget är omöjligt…vissa saker är bara lite svårare och då gäller det att ha med sig rätt personer på tåget. Det känns spännande att vi ännu så länge är unika på marknaden om vårt erbjudande. Vi är inget rekryteringsföretag och inte heller konsultmäklare – vi är ett organisationskonsultbolag med expertis inom hela Human Resources-området. Jag är väldigt stolt över vad vi har åstadkommit på SHRG på endast 2 år. Känslan i kroppen är som på nyårsafton: HAPPY NEW YEAR!

Mer om Nanette hittar du på LinkedIn

Business as usual – Martina Smedman berättar om hur man leder ett företag i kris

juli 10, 2014

Vi blev nyfikna på de senaste veckornas mest omskrivna företag i svensk affärspress – Eniro. Följ med och kika bakom kulisserna.

Läs mer

I juni fick Sverige-vd:n gå, och i början av september var det koncernchefens tur att avgå. Två veckor senare uppdagades det som har varit näringslivets hetaste ”snackis” – felaktigt redovisade intäkter. Styrelsen polisanmälde den förra koncernchefen Johan Lindgren som nu är under utredning. I denna mediala uthängning krävs ”business as usual”. Hur leder man en sådan organisation? Martina Smedman, HR-direktör på Eniro, berättar.

– Eniro har varit på en förändringsresa sen jag började 2011. Det unika, och som är tufft för oss nu, är att leda denna förändring internt, samtidigt som vi får mycket negativ medial uppmärksamhet. Förra året byggde vi om hela organisationen, alla bytte plats i princip. Nu jobbar vi med nästa fas i vårt förändringsarbete för att bli en mer effektivare organisation. Vi ska centralisera och resultatet av det blir att personer byter positioner och dessvärre får vissa lämna oss.

När du fick beskeden om de aktuella avgångarna, vad var det första du gjorde?

– Personligen var det tråkigt. Det skakade om hela säljorganisationen. Jag blev pragmatisk. Gjorde raskt en to-do-lista som bestod av samtalsplaner samt Q&A:s. Internt förberedde vi också interna tv-sändningar via intranätet samt att vi tog fram kommunikationsstöd till chefer. Jag gick snabbt ut till HR-organisationen och berättade vad som skulle ske så att de kunde coacha cheferna i att fånga upp organisationen så att vi inte tappar medarbetare.

– När vi gick ut med den interna informationen till alla medarbetare, var alla chefer och HR beredda på att scanna av situationen och snabbt plocka upp de personer som uttryckligen påverkades mest.

– När styrelsen sedan meddelade om misstänkt brott efter Johans avgång och polisanmälan blev det chockartat. Avgångarna var så klart tråkiga, men hanterbara. Detta däremot, hade ingen i sin vildaste fantasi kunnat ana. Då var det inte lika lätt att snabbt bli pragmatisk. Många kände sig lurade, svikna och funderade på om de själva gjort något fel. Så tänkte även jag själv. Styrelsen lugnade oss och visade på ett fortsatt förtroende. Polisanmälan var riktad mot Johan Lindgren. Ingen annan.

– När vi gick ut med informationen om polisanmälan internt, liknande det den förra processen men då fokus på krishantering. Cheferna blev, och blir, coachade av HR i svåra samtal. Vi pratar mycket om ”förändringskurvan” och att identifiera signaler som skvallrar om var varje individ befinner sig och hur det ska hanteras. Kommunikationen har framförallt handlat om att avgränsa det misstänkta bokföringsbrottet till en enskild incident och övertyga medarbetarna om att detta har inget med dem att göra. Det är lättare sagt än gjort, så fokus för cheferna har varit att finnas till och lyssna. 2 700 anställda som gör ett fantastiskt jobb, som offrat mycket tid i bolaget är självklart berörda av det som hänt.

Vad har varit viktigt för ledarna att tänka på i just detta?

– Vi på HR har varit noga med att coacha cheferna i att lyssna mer än du talar. När du talar, upprepa budskapet, flera gånger. Var extremt synlig och ta dig tid, boka av alla andra aktiviteter och rör dig i huset.

Har ni genomfört några åtgärder?

– Vi har infört en tydlig ”whistleblower”-process. Ett system som säkerställer att informationen går direkt till styrelsen om ledningen gör ”dumma saker”. Även längre ner i organisationen fungerar processen. Vi vill skapa en struktur som gör att du alltid ska kunna vända dig någonstans vid eventuella misstankar om oegentligheter.

Business as usual, fungerar det i er situation?

– Att leda en organisation som saknar ledare, vars förra är polisanmäld, en polisutredning som involverar anställda, media står utanför porten och skriver om oss dagligen samtidigt som vi går igenom en organisationsförändring där vi sitter i fackliga förhandlingar om vilka medarbetare som ska lämna och parallellt rekrytera in ny vd. Ja, det är tufft. Det är tufft för alla, för ledarna och alla medarbetare. Samtidigt blir det ännu värre om vi dessutom tappar intäkter. Så, det är nödvändigt.

Var det självklart att fortsätta omorganiseringen när ni samtidigt hängs ut i pressen?

– Ja, men vi hade en överläggning inom ledningen och med kommunikationsavdelningen, om vi skulle fortsätta med organisationsförändringen eller inte, med anledning av den mediala krisen. Vi kom fram till att personalen mår allra bästa av att få ett besked om sin framtid. Så, just nu är vi i fackliga förhandlingar om vilka som ska lämna och vilka som ska stanna. Polen och Danmark är klara och nu är förhandlingarna pågående i Sverige och Norge.

– Vi hade psykologer på plats i samband med att vi berättade om förändringen eftersom vi var osäkra på vad medarbetarna orkade höra och ta in. Utmaningen för cheferna är att hålla alla medarbetare varma så att de inte springer ifrån oss samtidigt som de inte får lova någon att stanna kvar. Därför har all kraft lagts på att lyssna och vara transparent med LAS-förhandlingen, vi informerar om varje steg i processen till alla.

Hur leder man en grupp som inte vet om de ska stanna?

– Det är minst sagt en utmaning. Vi fokuserar på att vara transparenta. Vi vill vara tydliga med att förändringen har med organisationens strävan att uppnå effektivitet och anpassa oss till omvärlden att göra, inte av personliga skäl. Detta gör vi genom att involvera alla medarbetare i vårt framtida arbete. Eftersom de personer som får lämna oss behöver lämna över sitt arbete, involverar vi även dessa i framtidsplanerna. Jag tror det skapar en större förståelse, även fast jag självklart förstår att det inte är en rolig uppgift att göra. Alla bjuds in att delta, men vi tvingar ingen.

Hur ser arbetet ut när en person får lämna?

– I den bästa av världar skulle vi gett ett avgångspaket. Men vi har inte råd tyvärr. Vi stöttar alla i att hitta ett nytt jobb. TRR Trygghetsrådet och Arbetsförmedlingen är fysiskt på plats och man får självklart söka nytt jobb och gå på anställningsintervjuer under arbetstid.

Hur kommer det som händer nu påverka ert Employer Brand?

– Vi lägger all energi på att göra det bästa för våra medarbetare. Att medarbetarna som lämnar oss känner att de blivit rättvist behandlade, förstår varför och känner glädje inför sitt nya jobb. Det finns en oro om att anställdas personliga varumärke är nedsvärtat. Jag respekterar den oron. Men är övertygad om att det inte har betydelse. Snarare tvärtom. Cv:t skvallrar om stor kunskap och erfarenhet från en krissituation.

– Utmaningen med att attrahera och behålla medarbetare är ju att visa på en intressant framtid även om det blåser snålt just nu. Fokus kommer att vara att bygga upp en tydlig trovärdighet runt ett befintligt fint varumärke som har stor igenkänningsfaktor. Som tur är, har vi inte haft massuppsägningar och det är positivt. Samtidigt som folk måste lämna, rekryterar vi. Jag sitter nu och rekryterar vår nya vd till det svenska bolaget. Så varumärket är jätteviktigt, vi vill ju locka till oss rätt personer.

Var befinner du dig själv i ”förändringskurvan”?

– Jag känner att jag har rört mig mot tillförsikt och framtid. Jag har hämtat min energi i familjen och hästarna. För det finns några positioner på ett bolag som inte har någon att tala med, HR är ju en sådan. Som tur är har jag ett fantastiskt HR-team, professionella och självständiga. Vi har jobbat tätt och har ventilerat mycket. Jag hade aldrig levererat det jag gör om det inte vore för våra medarbetare. De gör en enastående insats, sliter dygnet runt och är tåliga. Jag är väldigt stolt.

…och framtiden?

– Nu hyser jag en enorm tro på vad vi ska göra. Vi har varit nere och vänt i avgrunden. Vi tar oss ur detta också. Vår omorganisation har ju självklart ett mål och det vi planerar för kommer att bli jättekul. Jag ser så mycket fram emot det, det är vi många som gör.